Wat mag er allemaal wel en niet als het om reclame en sponsoring op de sportclub gaat? Dat staat beschreven in Reclamecodes. Er is een Reclamecode voor Voedingsmiddelen, een Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken en een Reclamecode voor Alcoholvrij en Alcoholarm Bier. Naast het feit dat jouw vereniging zich aan deze regels dient te houden, is het ook belangrijk om als sportclub bewuste keuzes te maken op het gebied van sponsoring. Dit hoofdstuk behandelt de belangrijkste bepalingen over reclame en sponsoring voor sportverenigingen.

Paragrafen

17.1 Sponsormogelijkheden voor dranken
17.2 Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken
17.3 Reclamecode voor Alcoholvrij en Alcoholarm Bier
17.4 Bewuste keuzes op het gebied van alcohol
17.5 Sponsormogelijkheden voor voedingsmiddelen
17.6 Reclamecode voor Voedingsmiddelen
17.7 Voedingsmiddelenregels voor kinderen onder de 7 jaar
17.8 Voedingsmiddelenregels voor kinderen tussen 7 en 13 jaar
17.9 Bewuste keuzes op het gebied van voeding

FAQ

    • Nee, dit is niet toegestaan. Zeker niet voor jeugdteams, maar ook niet voor de shirts van sportploegen voor volwassenen of voor individuele volwassen sporters.

    • Ja, dit is toegestaan. Shirts van sportploegen voor volwassenen of individuele volwassen sporters mogen de alcoholvrije variant dragen. Voorwaarde is wel dat duidelijk zichtbaar is dat de shirtreclame betrekking heeft op 0.0% bier en dus niet op de alcoholhoudende variant. Shirtreclame van 0.0% bier voor jeugdteams mag niet.

    • Ja, dit is tot 2023 toegestaan, mits dit bord vooral wordt gezien door volwassenen. (Om precies te zijn: is meer dan een kwart van de personen die dit bord zien in een representatief tijdsbestek jonger dan 18 jaar, dan is het niet toegestaan). Uiterlijk in 2023 moeten alle reclameborden van de alcoholhoudende variant vervangen zijn door een alcoholvrije/0.0% variant.

    • Ja, dit is toegestaan. 

    • Dan gelden de regels voor kinderen jonger dan 7 jaar. Oftewel: niet-zichtbare sponsoring is toegestaan. Zichtbare sponsoring mag alleen met goedkeuring van erkende instantie, zoals bijvoorbeeld het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en het Voedingscentrum. (Supermarkt kan zonder goedkeuring, maar dan moet het om non-food gaan of de nadruk op het totale assortiment liggen). Sampling mag alleen met goedkeuring van erkende instantie of als het product niet als zodanig herkenbaar is.

    • Als je verwacht dat meer dan driekwart van de aanwezigen ouder is dan 12 jaar, dan zijn er geen specifieke regels. Als je verwacht dat een kwart of meer van de aanwezigen jonger is dan 12 jaar dan gelden er wel regels, afhankelijk van de leeftijd van deze kinderen. 

    • Dan gelden de regels voor kinderen jonger dan 7 jaar. Oftewel: niet-zichtbare sponsoring is toegestaan. Zichtbare sponsoring mag alleen met goedkeuring van erkende instantie, zoals bijvoorbeeld het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en het Voedingscentrum. (Supermarkt kan zonder goedkeuring, maar dan moet het om non-food gaan of de nadruk op het totale assortiment liggen). Sampling mag alleen met goedkeuring van erkende instantie of als het product niet als zodanig herkenbaar is.

    • Dan gelden de regels voor kinderen ouder dan 7 jaar. Oftewel: niet-zichtbare sponsoring is toegestaan. Zichtbare sponsoring mag alleen met goedkeuring van erkende instantie, zoals bijvoorbeeld het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en het Voedingscentrum. (Supermarkt kan zonder goedkeuring, maar dan moet het om non-food gaan of de nadruk op het totale assortiment liggen) of als het product voldoet aan de voedingskundige criteria. Sampling mag alleen met goedkeuring van erkende instantie, als het product voldoet aan de voedingskundige criteria, of als het product niet als zodanig herkenbaar is.

    • Houd je je niet aan de Reclamecode, dan is het goed mogelijk dat er een klacht wordt ingediend bij de Reclame Code Commissie. Dit kan negatieve publiciteit voor zowel het betrokken bedrijf als ook de betrokken sportvereniging tot gevolg hebben. Wordt het advies van de Reclame Code Commissie daarna niet opgevolgd, dan kan dit eventueel tot een boete van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) leiden.