Hoofdstuk 17.5 Sponsormogelijkheden voor voedingsmiddelen
Je kunt je sportclub ook laten sponsoren door een aanbieder van voedingsmiddelen. Zo kan bijvoorbeeld een supermarkt, een lokale winkel, een horeca-aanbieder, een voedingsmiddelenfabrikant of een voedingsmiddelenmerk een bijdrage leveren aan een sportactiviteit of evenement. Er zijn hierbij verschillende mogelijkheden: niet-zichtbare sponsoring, zichtbare sponsoring (bijvoorbeeld billboards/reclameborden, banners of shirtsponsoring) en sampling, oftewel het uitdelen van bepaalde voedingsmiddelen.
Regels
Als je je wilt laten sponsoren door een aanbieder van voedingsmiddelen, moet je op de hoogte zijn van een aantal afspraken en adviezen. In de eerste plaats moeten zowel de sponsor als de sportclub zich aan bepaalde regels houden. Deze staan beschreven in de Reclamecode voor Voedingsmiddelen.
In de tweede plaats wil de sportsector bijdragen aan de gezondheid van Nederlanders en het tegengaan van overgewicht. Sportclubs en organisatoren van sportactiviteiten kunnen hierbij helpen door zelf ook bewuste keuzes te maken over welke voedingsmiddelen aangeboden worden en welke voedings(aanbieders) zichtbaar zijn.
Voeding op de sportclub
Wil je voedingsmiddelen bereiden en verkopen in de kantine van de sportclub? Dan dien je je aan een aantal regels te houden. Deze regels staan onder andere beschreven in de Allergenenwet en de Warenwet. Alles over voedingsmiddelen op de sportclub lees je in het hoofdstuk over voeding.
Paragrafen
- 17.1 Sponsormogelijkheden voor dranken
- 17.2 Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken
- 17.3 Reclamecode voor Alcoholvrij en Alcoholarm Bier
- 17.4 Bewuste keuzes op het gebied van alcohol
- 17.5 Sponsormogelijkheden voor voedingsmiddelen
- 17.6 Reclamecode voor Voedingsmiddelen
- 17.7 Voedingsmiddelenregels voor kinderen onder de 7 jaar
- 17.8 Voedingsmiddelenregels voor kinderen tussen 7 en 13 jaar
- 17.9 Bewuste keuzes op het gebied van voeding