Portal Service Module Updates

Budget voor services Sportakkoord op

25 oktober 2024

Het budget waarmee services vanuit Sportakkoord II gratis of tegen gereduceerd tarief konden worden aangevraagd, is volledig benut. Dit betreft het totale budget tot het einde van het Sportakkoord op 31 december 2026.

De kosten voor services zijn vanaf nu voor de sportclub zelf

Dit betekent dat de services die vanaf nu worden aangevraagd, niet worden vergoed. De kosten zijn nu volledig voor de sportclub zelf. Op een aantal services geldt een uitzondering. Zo is er nog wel budget beschikbaar voor services die horen bij het project ‘Onze club is voor iedereen’ (OCIVI) en voor de opleiding Vertrouwenscontactpersoon. Deze middelen komen uit een andere subsidie.

Gesprekken over beschikbaar stellen extra budget

Er wordt momenteel met het ministerie van VWS overlegd over de mogelijkheid om middelen binnen Sportakkoord II te herverdelen, zodat er extra budget beschikbaar komt voor de services. Hierover komt naar verwachting pas in 2025 meer duidelijkheid.

Meer informatie

Meer informatie en antwoorden op veelgestelde vragen zijn te vinden op nocnsf.nl/sportakkoord/services-sportakkoord.

Aangescherpte controle voor het aanvragen van services

18 oktober 2024

We zijn inmiddels 1,5 jaar onderweg met Sportakkoord II. En daarmee ook met de ondersteuning vanuit de services. Clubs weten de ondersteuning goed te vinden. We hebben al 4.200 clubs en ruim 57.000 kaderleden kunnen helpen.

Scherper beoordelen aanvragen

We zien echter steeds meer aanvragen die aanbodgericht zijn in plaats van vraaggericht. Uit ervaring weten we dat er uiteindelijk meer impact wordt gemaakt wanneer we ondersteuning vraaggericht inzetten. Daarnaast is het niet vanzelfsprekend dat deze mogelijkheden en budgetten ook na Sportakkoord II nog beschikbaar zijn. Clubs, gemeenten en bonden moeten er dus ook aan wennen en nadenken hoe dit in de toekomst ook anders gefinancierd kan worden. Daarom vragen we jullie om de aanvragen van clubs scherper te beoordelen.

Hieronder een paar punten waarop je kan letten:
  • De hulpvraag komt vanuit de club zelf, is besproken met de clubondersteuner en duidelijk geformuleerd;

  • De aangevraagde ondersteuning is het best passend bij de hulpvraag;

  • De aanvraag wordt op tijd ingediend, niet pas een paar dagen van tevoren, zodat de aanbieder de service tijdig kan inplannen met de club;

  • Als de aanbieder al een service heeft ingepland met de club, ga dan eerst na of de service ook daadwerkelijk bijdraagt aan een toekomstbestendige club. Ieder seizoen een sporttechnische opleiding aanvragen is niet de oplossing, kijk of ze eruit kunnen komen met train-de-trainer opleidingen binnen de club;

  • Vraag maximaal één service per club tegelijkertijd aan. Zijn er meer deelnemers dan toegestaan, verdeel dan deze subsidie over alle deelnemers, de club zal zelf ook moeten bijdragen;

  • Aanvragen kunnen niet met terugwerkende kracht aangevraagd worden. De startdatum ligt altijd in de toekomst.

Meer info over het aanvraagproces vind je op deze pagina.

Vraag services niet met terugwerkende kracht aan

17 september 2024

Het komt de laatste tijd helaas vaker voor dat er services met terugwerkende kracht aangevraagd worden. Dit zorgt voor ongelijkheid en teleurstelling bij sportclubs! Daarom nog even voor de zekerheid hieronder het aanvraagproces:

Hoe vraag je als clubondersteuner een service aan?

Als een sportclub een hulpvraag heeft, kun je via Sportakkoord II een service aanvragen. De startdatum vindt altijd in de toekomst plaats. Voor je een service aanvraagt achterhaal je de hulpvraag van de sportclub of sportclubs, zodat je een passende service kan bieden. Andere clubondersteuners of verenigingsadviseurs binnen jouw werkgebied, maar ook buurtsportcoaches en lokale beleidsmedewerkers kunnen je hierbij helpen.

Voor de aanbieders

Als je een sportclub geadviseerd hebt om een bepaalde service te volgen, zorg er dan voor dat hij deze tijdig laat aanvragen door zijn lokale clubondersteuner.

Nieuwe services toegevoegd aan de catalogus 

19 augustus 2024

Sinds 1 juli 2024 is er een aantal nieuwe services toegevoegd aan de catalogus in de portal. Verschillende typen services – workshops, e-learnings, inspiratiesessies, cursussen, masterclasses, trainingen of verenigingstrajecten – over een verscheidenheid aan onderwerpen staat nu klaar om aangevraagd te worden. Hierbij gaat het om zowel sportspecifieke als sportgenerieke services.  

Twee keer per jaar kunnen er nieuwe services worden toegevoegd: 1 januari en 1 juni. Een nieuwe service aanmelden, kan via Nieuwe service aanmelden - NOCNSF. Nieuw aangeleverde services worden op basis van opgestelde kwaliteitskaders beoordeeld. Bij akkoord wordt de aangeleverde service op de portal geplaatst, zodat deze aangevraagd kan worden. Aanmelden kan van 1 maart tot 26 mei om per 1 juni te worden toegevoegd en van 1 september tot 20 december om per 1 januari toegevoegd te worden.  

Nieuwe Services Juli 2024 (pdf)

Nieuwe services toegevoegd aan de catalogus

15 januari 2024

Sinds januari is een groot aantal nieuwe services toegevoegd aan de catalogus in de portal. Verschillende typen services – workshops, e-learnings, inspiratiesessies, cursussen, masterclasses, trainingen of verenigingstrajecten – over een verscheidenheid aan onderwerpen staat nu klaar om aangevraagd te worden. Hierbij gaat het om zowel sportspecifieke als sportgenerieke services.

Twee keer per jaar kunnen er nieuwe services worden toegevoegd: 1 januari en 1 juni. Een nieuwe service aanmelden, kan via Nieuwe service aanmelden - NOCNSF. Nieuw aangeleverde services worden op basis van opgestelde kwaliteitskaders beoordeeld. Bij akkoord wordt de aangeleverde service op de portal geplaatst, zodat deze aangevraagd kan worden. Aanmelden kan van 1 maart tot 26 mei om per 1 juni te worden toegevoegd en van 1 september tot 20 december om per 1 januari toegevoegd te worden.

Nieuwe Services 2024 (pdf)

Nieuwe evaluatiemethode services

21 november 2023

Om de services in de Portal te verbeteren, werken we vanaf nu met een nieuwe evaluatiemethode. Aanbieders ontvangen vóór het accepteren van een aanvraag een e-mail met daarin een QR-code.  

Achter de QR-zit een evaluatieformulier. We vragen aanbieders om na afronding van de service de QR-code te delen met de deelnemers. Bijvoorbeeld door de QR-code toe te voegen aan de presentatie. Of door de e-mail met QR-code te delen met de deelnemers.  

Ben je als aanbieder niet de uitvoerder van de service? Zet de e-mail dan door naar de betreffende trainer, docent of trajectbegeleider. De resultaten uit de evaluaties voegen we later toe aan het Dashboard Services in de Portal. Alvast bedankt voor je medewerking!