NOC*NSF heeft het Sportmatch project opgezet om meer mensen te stimuleren om te sporten. Het Sportmatch project is mede gefinancierd vanuit de Europese Unie binnen het thema 'Grassroots sport programmes and infrastructure innovation'. De subsidie liep tot mei 2024, en sindsdien zet NOC*NSF het project zelfstandig voort.

Resultaten onder de Europese subsidie

Het Sportmatch project kreeg dankzij de Europese subsidie in twee jaar tijd een enorme impuls. Hieronder lees je een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen.

  • Meer bonden, gemeenten en partners: Vier sportbonden, acht gemeenten en vier andere partners sloten zich aan bij Sportmatch. Zij hebben allen een eigen platform. 
  • Verhoogde sportparticipatie: In de acht deelnemende gemeenten steeg de sportparticipatie met 11 procent.
  • Toename boekingen: Het aantal geboekte sportactiviteiten bij clubs nam met 34 procent toe, met een totaal van 22.802 geboekte activiteiten in 2022 en 2023.
  • Omzetgroei voor clubs: De totale omzet van sportclubs steeg van 159.000 euro naar 647.000 euro.
  • Duizenden activiteiten: In totaal werden er 13.962 verschillende sportactiviteiten aangeboden, variërend van pilates en rugbylessen voor kinderen tot tafeltennisclinics en capoeira in het park.
  • Meer bezoekers: Het aantal bezoekers op de Sportmatch platformen steeg met 15 procent, met een bereik van 548.606 unieke bezoekers in 2023. Hiervan boekte 11 procent een sportactiviteit via het platform.
  • Positieve beoordeling bonden, gemeenten en partners: Deelnemende bonden, gemeenten en partners beoordelen het Sportmatch onboardingsproces met een 8 en de samenwerking met NOC*NSF en Infocaster met een 8,3.
  • Boekingsapp gewaardeerd door gebruikers: Potentiële sporters beoordelen de boekingsapp van Sportmatch met een 7,6.

Delen van kennis en inzichten  

De opgedane kennis en inzichten door de Europese subsidie zijn gedeeld met zowel nationale als internationale partners, zoals sportbonden, gemeenten en Europese Nationale Olympische Comités (NOC's). Dit is gedaan via een webinar, study visit en final conference. 

Webinar 

Op 27 november namen vertegenwoordigers van meer dan tien Europese Olympisch Comités, sportfederaties en sportbonden deel aan het Sportmatch webinar van NOC*NSF. Deze vertegenwoordigers, die zich inzetten voor breedtesport en sportparticipatie in hun respectievelijke landen, ontdekten tijdens hoe Sportmatch sportaanbod koppelt aan de vraag naar sport. Lees meer

Study visit 

NOC*NSF organiseerde van 26 tot en met 28 februari 2024 een driedaagse Sportmatch study visit op Papendal. Vertegenwoordigers van het Olympisch Comité van Noorwegen, het Olympisch Comité van Finland, de sportkoepelorganisatie van Tirol, de Vlaamse Golfbond en de Nederlandse Squash Bond leerden tijdens dit werkbezoek hoe ze sportaanbod slim kunnen verbinden met de vraag naar de sport via Sportmatch. Deelnemers kregen technische inzichten van het platform en bezoeken succesvolle implementaties bij de gemeente Deventer en de Nederlandse Golf Federatie. 

Final conference

Op 18 april organiseerde NOC*NSF de Sportmatch Experience voor bonden en gemeenten. Onder leiding van dagvoorzitter Nouchka Fontijn, voormalige bokser met meerdere medailles op de Olympische Spelen, WK’s en EK’s, leerden de deelnemende bonden en gemeenten hoe je inspeelt op de veranderende vraag van sporters naar meer flexibiliteit.

Projectdoelen  

Sinds 2014 meet NOC*NSF de sportdeelname in Nederland elke maand. Er is een groeiende kloof zichtbaar tussen de behoeften van bepaalde doelgroepen en het beschikbare sportaanbod. Om in te spelen op de veranderende behoeften van sporters, streven ze naar een diverser en flexibeler sportaanbod. Vooral na de COVID-19-pandemie is de nationale sportdeelname gedaald, met minder inwoners van Nederland die aan sport doen. 

Het hoofddoel van het project is het ontwikkelen van een systeem en aanpak waarmee sportbonden en gemeenten kunnen inspelen op de veranderende behoeften, om zo de sportdeelname in Nederland te verhogen. 

Specifieke doelen van het project zijn: 

  • De creatie van een innovatief digitaal systeem dat de kloof tussen sporters en het sportaanbod overbrugt. 
  • Implementatie van een digitaal platform in zes Nederlandse gemeenten, met als doel een conversie van 10% van het totale aantal inwoners te bereiken. 
  • Het bevorderen van synergie en efficiëntie tussen nationale en internationale partners, zoals sportbonden, gemeenten, en andere Europese NOC's. 
  • Ontwikkeling van vier bewezen activatieprogramma's die via Sportmatch ook in andere gemeenten gebruikt kunnen worden. 
Co-funded by the European Union afb