Het medisch dossier van een sporter kan gevonden worden in de Doctor Hub. Middels navigatie door het menu kunnen relevante recente en historische documenten en formulieren gevonden worden. Vanuit de Doctor Hub kunnen ook nieuwe formulieren worden aangemaakt.  

 

Doctor Hub (1)

Blessure

Voor het registeren van een incident aan het musculoskeletaal systeem kan er een blessure diagnose worden aangemaakt. Het nauwkeurig registeren van blessures is van belang voor het monitoren van training, inzetbaarheid en revalidatie en het opstellen van preventieplannen.

Meer informatie over de blessure registratie vind je hier.

Ziekte

Voor het registreren van een ziekte, infectie of een ander probleem aan een orgaansysteem kan er een ziekte diagnose worden aangemaakt. Het nauwkeurig registreren van ziektes is van het belang voor het monitoren van de gezondheid en inzetbaarheid van de sporters en kan ondersteunen bij het opstellen van gezondheids- en infectieprotocollen.

Meer informatie over de ziekte registratie vind je hier.

Consulten

Contactmomenten tussen sporter en (sport)arts kunnen worden vastgelegd in een consult. De volledige SOEP, aangevuld met behandeling, restricties, oefeningen en communicatie naar sporter en begeleidingsstaf vindt plaats via het consultformulier.

Bij het vastleggen van consulten kan er gekozen worden tussen een volledig consult (Consultation) of een eenvoudig consult (Simple Consultation). De twee voornaamste verschillen tussen deze twee formulieren is dat een volledig consult:
1) Gekoppeld kan worden aan een diagnose
2) De mogelijkheid biedt om de status van een sporter aan te geven.

Volledige consulten worden dan ook veelal gebruikt voor het vastleggen en registreren van contactmomenten in het geval van een vastgestelde blessure of ziekte, waarbij eenvoudig consulten voornamelijk gebruikt worden om preventieve behandelingen of check-ups te registeren. 

Meer informatie over het vastleggen van consulten vind je hier. 

Documenten

Niet alle gegevens van een sporter zijn op te slaan in AMS formulieren. Scans, foto’s, bloedonderzoeken en andere specifieke documenten kunnen als extern bestand worden toegevoegd aan het dossier van de sporter.

Opgeslagen documenten zijn toegankelijk voor de sporter via de Athlete Hub. Naast de sporter kan de sportarts er ook voor kiezen om de opgeslagen documenten met andere personen te delen. Het delen van documenten gaat op rol-niveau en geldt dus voor alle gebruikers met de rol waarmee het document gedeeld wordt én met toegang tot de specifieke sporter waarvoor het document opgeslagen wordt.

Medische informatie

Medische informatie biedt mogelijkheden tot het registreren en monitoren van:

  • Medicatie
  • Supplementen
  • Allergieën
  • Vaccinaties
  • Bloedtestresultaten

Privacy

Vertrouwelijke zaken tussen sportarts en sporter kunnen worden vastgelegd in het privacy gedeelte. Gegevens die hier worden opgeslagen worden niet met andere rollen of gebruikers gedeeld.

In het geval dat een sportarts andere zaken dan vastgesteld in het “Toestemming Delen Medische Gegevens” formulier wil delen met niet-medische stafleden, dan kunnen hierover afspraken worden gemaakt tussen sporter en sportarts. Deze afspraken kunnen worden vastgelegd in het Toestemming delen specifieke gevallen – arts formulier.

Medische intake / Screening

De Medisch Intake (of Topsport Analyse) is een voornaam onderdeel van het medische gedeelte in AMS. De intake, in de basis bestaande uit een vragenlijst voor de sporter en een medisch onderzoek uitgevoerd door de (sport)arts, speelt een centrale rol in de begeleiding van de sporter.

Meer informatie over de Medische Intake en alle formulieren en documenten die hier bij horen vind je onder het menu-item Topsport Analyse.

Monitoren

Naast de gegevens die een sportarts zelf kan registreren, kan het ook van belang zijn om de sporter op andere gebieden te monitoren. Denk hierbij aan Welzijn en Training Load, Prestatiegedrag, S&C en Voeding. Deze data samengebracht onder het menu-item Monitoren. Lange-termijn overzichten kunnen gevonden worden in specifieke dashboards (link naar dashboards).

MDO / Communicatie

Onderlinge communicatie tussen experts en begeleidingsstaf is van groot belang in de interdisciplinaire samenwerking. Deze communicatie, alsmede verslagen van multidisciplinaire overleggen (MDO), worden samengebracht onder het menu-item MDO / Communicatie.

Als expert blijft je hierdoor altijd op de hoogte over welke informatie er onderling wordt uitgewisseld.