NOC*NSF Coronavirus en sport Coaching Gezondheid

Vijf adviezen om te kunnen omgaan met de psychologische impact van de coronacrisis

Paul Wylleman 23 april 2020
Vijf adviezen om te kunnen omgaan met de psychologische impact van de coronacrisis

De ontwikkelingen rondom het coronavirus hebben een sterke impact op het dagelijks leven. De preventieve maatregelen om de verspreiding tegen te gaanbeperken onze sociale contacten en doorkruisen onze routines. Paul Wyllemanprestatiemanager prestatiegedrag bij NOC*NSF en TeamNL, geeft een aantal adviezen die je kunnen helpen bij het omgaan met de psychologische impact ervan.

1. Kies voor veiligheden blijf goed geïnformeerd 

Kies voor bronnen die je kunt vertrouwen: volg de communicatie van het RIVM en voor sport-gerelateerde zaken NOC*NSF. Deze organisaties bieden je steeds gefilterde, genuanceerde, feitelijke en praktische informatie, die je helpt om te begrijpen wat er gebeurt, wat je zelf moet doen en bij wie je terecht kunt voor meer informatie en steun. 

Volg het nieuws doelgericht. Dat is twee à drie maal per dag en bij de extra-nieuwsberichten. Laat je niet verleiden om continu alles over deze situatie te willen weten. Het kan als overweldigend of zelfs alarmerend overkomen en tot een gevoel van hulpeloosheid leiden. 

“Geef nieuwe feiten een plaats door jezelf de vraag te stellen: wat betekent het voor mij en mijn nabije omgeving?

2. Coach je gedachten en blijf kalm 

Een zekere mate van verwarring, ongerustheid en uitstelgedrag is niet vreemd. Zorg ervoor dat je je er niet door laat leiden. Dat kan door je gedachten op een actieve wijze aan te sturen. 

Accepteer en pak op: laat je niet van je stuk brengen of je dagelijks functioneren verstoren. Aanvaard dat je de situatie niet steeds kan controleren. Accepteer dat je specifieke maatregelen moet nemen om de problemen op te pakken en zo de organisatie en structuur van je dagelijks leven zo goed mogelijk aan te kunnen houden. 

Omgaan met negatieve gedachten en gevoelens: aanvaard dat je af en toe negatieve gedachten en gevoelens kan ervaren. Laat ze niet de hoofdrol spelen in je dagelijks functioneren omdat je er continu aandacht aan besteedt. Probeer je aandacht te verplaatsen door te focussen op een woord, gedachte of gedrag dat jou actief steunt in het ontspannen, in het loslaten van de situatie en om je dagelijks functioneren aan te houden. 

Onze gedachten en gevoelens hebben een sterke impact op ons lichaam. Om meer tot rust te komen of om je aandacht te verleggen, kan je de 456 doen. Adem 5 tellen rustig in en adem 6 tellen rustig uit, terwijl je je schouders langzaam laat zakkenalsof er een zware jas van je schouders zakt. Doe dit 4 keer per dag en als je voelt dat je spanning of onrust stijgt.

Een zekere mate van verwarring, ongerustheid en uitstelgedrag is niet vreemd. Zorg ervoor dat je je er niet door laat leiden.
Paul Wylleman, prestatiemanager prestatiegedrag bij NOC*NSF

3. Normaliseer het nieuwe en maak van de maatregelen jouw dagelijks gedrag 

Om aan te sluiten bij de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, zal je je dagelijkse gedrag moeten aanpassen. Maak een plan van hoe je de maatregelen in je dagelijkse routine omzet. Je kan je inbeelden hoe je hierbij zal voelen en hoe je je gaat gedragen. Dat helpt je om je dagelijkse bezigheden voort te zetten en om te gaan met het gevoel alsof iets ontbreekt of dat jouw gedrag als onbeleefd of als onvriendelijk overkomt.

4. Zet jouw stip op de horizon en stel (nieuwe) doelen 

Door de coronamaatregelen gaan bij veel mensen bepaalde onderdelen van hun werkzaamheden niet meer door. Vaak moeten de dagelijkse routine en doelen worden bijgestuurd. Het is dan verstandig om met je nabije omgeving te bespreken hoe je jouw dagelijkse routine kan behouden, met de focus op jouw concrete (nieuwe) taken en doelen. 

Door uitstel of afstel van werkzaamheden is het niet steeds duidelijk wat of wanneer het alternatief zal zijn. Zorg dat je voorbereid blijft en bespreek daarom met je nabije omgeving wat je gaat doen om je dagelijkse activiteiten voort te zetten. Geef jezelf zo een realistische en haalbare stip op je nabije horizon! 

Blijf jezelf coachen om je gedachten en gevoelens zo helpend en positief mogelijk te houden.

5. Bel elkaar of zoek elkaar online op. Samen staan we sterk! 

De maatregelen leiden ertoe dat je minder fysiek contact kan hebben met de personen die voor jou belangrijk zijn. Dat is even wennen, maar gelukkig kunnen we elkaar bellen of digitaal opzoeken en zo altijd contact houden. 

Isoleer je niet, maar zoek elkaar digitaal op om even bij te kletsen, om gedachten en gevoelens te delen en voorbeelden van alternatieve dagelijkse activiteiten uit te wisselen. Doordat je lichaamstaal en divan andere personen online niet steeds goed (of zelfs niet) te zien is, zal je sommige boodschappen duidelijker en uitgebreider moeten verwoorden. 
 
Je staat er dus zeker niet alleen voor! Deze uitdaging pakken we samen op: we blijven goed geïnformeerd en constructief in onze gevoelens en gedachten. We sturen onze dagelijkse routines bij, zodat we gefocust blijven op onze stip op de horizon. 

Deel dit artikel op social media: