Wat is Rule 40?
Wat is Rule 40 en waarom bestaat het?
In Nederland willen we zoveel mogelijk topsporters van TeamNL laten presteren op de Olympische en Paralympische Spelen. Daarom zorgen NOC*NSF, sportbonden en de overheid voor optimale topsportprogramma’s en individuele voorzieningen voor topsporters. Denk bij dat laatste aan de stipendiumregeling, maandelijkse kostenvergoeding en auto’s.
Sponsors van het IOC, IPC en TeamNL leveren een belangrijke bijdrage in de financiering hiervan. In ruil daarvoor krijgen deze sponsors tijdens en rondom de Spelen exclusieve rechten. Zo mogen zij gebruik maken van olympische woorden, symbolen en beelden.
Rule 40 beschermt de belangen van de sponsors en beschrijft de mogelijkheden en voorwaarden waaronder topsporters hun privésponsors tijdens de olympische en paralympische periode commerciële mogelijkheden kunnen bieden.
All Participants are permitted to promote their sponsors, and all sponsors are permitted to use Participants Images during the Games Period, in accordance with the Principles in this document.
IOC Olympic Charter Rule 40 bye-law 3
Volgens Rule 40 is het alle deelnemers aan de Olympische en Paralympische Spelen toegestaan om eigen sponsors te promoten, zolang het gebruik aan de gestelde voorwaarden voldoet.
Uitgangspunten en voorwaarden Rule 40
Privésponsors van topsporters mogen gedurende de olympische en paralympische periode campagnes voeren. Dit geeft de topsporter de mogelijkheid om bestaande relaties met privésponsors te erkennen en privésponsors tegemoet te komen. Ook biedt dit de topsporter kansen om nieuwe privésponsors aan zich te binden.
Voorwaarde voor het voeren van een campagne is dat de topsporter en de privésponsor(s) een bestaande verbintenis hebben óf aantoonbaar de intentie hebben om voor een langere periode een verbintenis aan te gaan.
Wanneer de privésponsor een campagne wil voeren waarvan de topsporter deel uitmaakt, dan moet die campagne indien mogelijk, ruim langer duren dan de olympische periode. In uitzonderlijke gevallen kan hiervan via NOC*NSF worden afgeweken ten gunste van de topsporter en de privésponsor.
Na afloop van de Spelen wordt (de toepassing van) Rule 40 geëvalueerd. Olympische en paralympische verwijzingen (beschermde symbolen, beelden en begrippen) zijn alleen te gebruiken door de sponsors van het IOC en NOC*NSF. Privésponsors mogen dit niet.
Campagnes en andere uitingen (reclame, advertenties, activaties etc.) dienen in de Nederlandse taal te zijn en in Nederland plaats te vinden / verspreid te worden. Als de uiting gericht is op Nederland(s publiek), mag de uiting ook in een andere taal dan de Nederlandse.
De privésponsors en de uitingen die zij verspreiden, mogen geen relatie hebben met zaken als tabak, alcohol, drugs, gokken, pornografie of andere immorele zaken.
Het leggen van een verband tussen de sportieve prestatie en de dienst of het product van de privésponsor is niet toegestaan.
Als een organisatie of merk gebruik maakt van het portret en/of naam van individuele topsporters moeten met hen afspraken zijn gemaakt over het gebruik hiervan.
Zowel het IOC en IPC als NOC*NSF kunnen financiële consequenties verbinden aan het overtreden van Rule 40.
Olympische en Paralympische Rule 40-periode
Rule 40 is van toepassing tijdens de zogeheten olympische en paralympische periode:
- De olympische periode voor Milaan Cortina loopt van 29 januari tot en met 25 februari 2026.
- De paralympische periode voor Milaan Cortina loopt van 26 februari tot en met 18 maart 2026.
Voor wie is Rule 40?
Voor alle topsporters en begeleiders (coaches, trainers) die zijn geaccrediteerd voor deelname aan de Olympische en Paralympische Spelen van Milaan Cortina 2026, alsook voor sportbonden.
Voor olympische en paralympische sponsors:
- Sponsors van het IOC: IOC Worldwide Olympic Partners en de Olympic Broadcasting right holders
- Sponsors van het IPC: IPC Worldwide Paralympic Partners en International Partners
- Sponsors van NOC*NSF/TeamNL: Partners van de Nederlandse Sport en Suppliers van TeamNL (suppliers hebben beperktere rechten)
Voor niet-olympische en -paralympische sponsors:
- Privésponsors van topsporters en begeleiders
- Sponsors van sportbonden
Voor nieuwe sponsors die zich voor langere tijd willen verbinden aan de sport.