Rule 40 en niet-olympische en -paralympische sponsors
Voorwaarden en commerciële mogelijkheden niet-olympische sponsors: privésponsors en sponsors van sportbonden
Mogelijkheden voor commerciële uitingen
Commerciële uitingen door niet-olympische sponsors, waaronder de privésponsor(s) van de topsporter, moeten altijd voldoen aan de uitgangspunten en voorwaarden van Rule 40:
- De enige verbinding tussen de Olympische Spelen en de campagne of uiting, is het feit dat er gebruik wordt gemaakt van het portret of de naam van de topsporter.
- Een uiting is gericht op de individuele topsporter of een sportteam.
- Een campagne moet, indien mogelijk, ruim langer duren dan de olympische periode.
- Het leggen van een verband tussen de sportieve prestatie en de dienst of het product van de(privé)sponsor is niet toegestaan
Dit biedt privésponsors de mogelijkheid om:
- Een lopende campagne met de topsporter voort te zetten.
- Een nieuwe campagne met de topsporter te starten.
- Eén groet- of bedankbericht en één felicitatiebericht en succeswens op social media te plaatsen. Ook de topsporter mag groet- en bedankberichten plaatsen.
- Redactionele content te plaatsen op hun website
Voorwaarden: geen gebruik van olympische symbolen
Niet toegestaan zijn:
- Symbolen die de olympische ringen bevatten
- Symbolen met olympische associaties, zoals de mascottes en de olympische venues.
Voorwaarden: geen gebruik van olympische elementen (symbolen, logo’s en beelden)
Niet toegestaan zijn:
- Olympische kleding
- Olympische (wedstrijd)foto’s en video's
- Beelden vanaf venues en het olympisch dorp.
Tenzij: de olympische elementen niet te zien zijn of onherkenbaar zijn gemaakt.
Note: Het is ook niet toegestaan om de suggestie te wekken dat het om een uiting gaat van TeamNL of IOC.
Voorwaarden: geen gebruik van Olympische begrippen
Niet toegestaan zijn:
- Olympische Spelen
- Winter Spelen
- Olympisch
- Olympisch kampioen
- Olympiade
- Milaan Cortina 2026 (Milaan Cortina los en 2026 los is wel toegestaan)
- Olympisch motto: 'Sneller-Hoger-Sterker'/'Citius-Altius-Fortius'
- Hashtags met deze woorden zoals #Olympic
- Vertalingen zoals: Olympics
- En andere symbolen, ontwerpen, woorden of associaties die verward kunnen worden met de bovenstaande begrippen.
Voorwaarden: geen verwijzing naar het Nederlandse team
Het is niet toegestaan te verwijzen naar het Nederlands team als geheel.
Niet toegestaan zijn:
- TeamNL
- #TeamNL
- NL-sporters
- voorwaarden: geen verwijzing naar het Nederlandse team
Wel toegestaan zijn:
- #TeamNL-[tak van sport], dit uitsluitend voor sponsors van sportbonden, niet voor privésponsors
- #[naam topsporter
Voorwaarden indienen van een campagne
Campagne wereldwijd
- Verplicht voorleggen aan IOC (www.olympic.org)
- De campagne moet gericht zijn op twee of meerdere niet-Nederlandstalige landen, of - naast Nederland - op minimaal één niet-Nederlandstalig land
- Indienen voor 30 november 2025
- NOC*NSF is niet verantwoordelijk voor internationale campagnes, maar het is wel raadzaam hierover vooraf contact op te nemen met NOC*NSF
Campagne Nederland
- Topsporters worden dringend verzocht hun privésponsor en campagne uiterlijk 15 januari 2026 voor te leggen aan NOC*NSF. NOC*NSF beschermt de topsporter tegen het maken van fouten binnen Rule 40 en de financiële consequenties hiervan
- Gericht op het Nederlandse publiek
- Indienen uiterlijk 15 januari 2026 (met een uitzondering voor late kwalificaties)