Samen laten we het vuur branden

Het olympisch vuur brandt. De Olympische en Paralympische Spelen in Tokio mogen dan zijn uitgesteld, het betekent niet dat het vuur bij NOC*NSF en haar partners gedoofd is. Integendeel. Meer dan ooit maakten zij in de afgelopen maanden ook de maatschappelijke waarde van sport duidelijk. 

De (sport)wereld kwam dit voorjaar tot stilstand. NOC*NSF en haar partners Nederlandse Loterij, Rabobank, Heineken, Missie H2 en AD zaten echter geenszins stil. Ze sloegen de handen ineen en deden al het mogelijke om de Nederlandse sporter te ondersteunen.

We spraken met de verantwoordelijken voor sponsoring bij NOC*NSF en de partners. Ze hadden natuurlijk allen allang prachtige plannen gesmeed, mooie filmpjes in voorbereiding, sterke campagnes bedacht. Er stonden mooie acties gepland, supportersreizen naar Tokio, sponsorevenementen ter plaatse en in eigen land. Maar corona maakte het allemaal onmogelijk. En ook, tijdelijk, irrelevant. Topsport van het hoogste niveau, festiviteiten; het kan allemaal even niet. Sport is echter nog altijd belangrijk, omdat het ons helpt gezond te blijven.

NOC*NSF

Gerard Dielessen, algemeen directeur:

“De afgelopen maanden lieten zien hoe belangrijk sporten en bewegen is voor de Nederlandse samenleving. Hoe belangrijk het is dat iedereen vitaal en gezond blijft. Daarnaast zorgt sport voor verbondenheid en saamhorigheid. Ik ben blij dat we ook bij onze partners voelden dat ze de sport blijven steunen.”

Nederlandse Loterij

Joost Zuure, Head of Sponsoring & Beneficianten:

“We zijn niet bij de pakken neer gaan zitten. Aanvallen leek ons, op gepaste wijze, de beste verdediging. Onze missie - Nederlandse Loterij is er voor een gelukkig, gezond en sportief Nederland - is nog relevanter geworden. Juist in deze coronatijd, waarin we ervaren hoe belangrijk een goede gezondheid is. Het maatschappelijke belang van sport is de afgelopen maanden meer dan duidelijk geworden, we kunnen dat niet genoeg benadrukken.

Het vuur voor de Olympische Spelen en Paralympische Spelen is bij ons geenszins gedoofd. We werken met verschillende scenario’s richting Tokyo 2021, tot er meer duidelijk is over het programma en de voorwaarden waarbinnen de Spelen georganiseerd kunnen worden. Als het eenmaal zover is, liggen er mooie plannen klaar. En dat geldt, niet te vergeten, ook voor amper meer dan een half jaar later, wanneer de Olympische Winterspelen zijn.

We steunen de Nederlandse sport via onze jaarlijkse afdracht en verschillende partnerships. De afgelopen maanden bleven we nauw verbonden met NOC*NSF en het daaraan verbonden TeamNL. Als dé partner van de Nederlandse sport wilden we een positieve rol vervullen. Tuurlijk was het, na de corona-uitbraak en het wegvallen van sportevenementen als de Olympische Spelen, de Paralympische Spelen, maar bijvoorbeeld ook de Invictus Games en het EK voetbal, voor ons de vraag hoe we het verschil konden maken. We hebben in eerste instantie vooral gekeken naar hoe we de partnerships en initiatieven van onze partners konden ondersteunen.

Joostnlo

Joost Zuure

Daarom hebben we de sponsorafspraken met NOC*NSF met een jaar verlengd en hebben we onze financiële bijdrage eenmalig verhoogd. Om dit signaal extra kracht bij te zetten hebben we additioneel een miljoen euro in het coronanoodfonds voor de Nederlandse sport gestort. Ook steunen we vanuit het Oranje Peloton van Nederlandse Loterij initiatieven zoals de KWF Thuismarathon en de virtuele Amstel Gold Race ten behoeve van het Longfonds.

Daarnaast werd, om het algemeen belang van sport te onderstrepen, met NOC*NSF het programma Gezonde Generatie van een 20-tal gezondheidsfondsen onderschreven. We hebben met elkaar de ambitie uitgesproken om in 2040 in Nederland de gezondste generatie ter wereld te hebben. Samen met de andere partners van NOC*NSF doen we momenteel ook ons best om de NOC*NSF Nationale Sportweek groter te maken.

Dat alles bij elkaar zien wij als een belangrijk statement, dat we er in goede en slechte tijden zijn. We denken niet in beperkingen, maar willen laten zien dat we ons ook inspannen in tijden dat de sportsector het, zoals zoveel andere sectoren in deze coronatijd, zwaar heeft.”

AD

Robert Bernink, Directeur entertainment DPGMedia:

“Vanuit DPG Media, met AD en de regiotitels als trotse partner van NOC*NSF, vinden we het ontzettend jammer dat we een jaar moeten wachten op de Olympische Spelen en de Paralympische Spelen. Vooral voor de sporters. Met onze platforms brengen wij alle sport zowel geschreven als in video in beeld en tijdens de Spelen zouden we hier groots mee uitpakken. Nu bereiden we ons voor op een jaar uitstel en houden rekening met elk mogelijk scenario. Hierbij moeten we flexibel zijn. Deze tijd heeft ons als partners wel dichter tot elkaar gebracht en we zoeken met NOC*NSF samen naar nieuwe kansen en mogelijkheden in deze bijzondere tijden. Als voorbeeld kijken we nu hoe we heel Nederland tijdens de Nationale Sportweek in beweging kunnen krijgen. Daarnaast zullen we natuurlijk volop verslag doen van TeamNL-prestaties op weg naar 2021. Want dat is waar we goed in zijn en waarmee onze partnership tot leven komt.”

Rabobank

Tom van Kuyk, hoofd sponsoring:

“Rabobank is sinds jaar en dag partner van het verenigingsleven, zowel in de sport als de cultuur. Het zit in ons DNA: we zijn een coöperatie, en zien onszelf ook min of meer als een club. Wij geloven erin dat je gezamenlijk de wereld beter kunt maken als je om de hoek begint, in je eigen buurt. Het is daar waar het leven van onze klanten zich afspeelt, klanten die we vanzelfsprekend als eerste direct alle hulp en aandacht hebben gegeven toen de gevolgen van corona merkbaar werden.

Voor ons is de club in het dorp de basis van alles. De talenten en helden van nu en vroeger zijn daar allemaal uit voortgekomen. Die vereniging is voor velen een tweede thuis. Iedereen is er welkom, je krijgt er een stuk opvoeding mee, leert er winnen én verliezen. Ze heeft daarmee een cruciale rol in onze samenleving, door de coronacrisis is nog duidelijker geworden hoe belangrijk die is. Het is heel positief dat het clubleven weer op gang komt, dat we weer gezamenlijk kunnen sporten.

Tomrabo

Tom van Kuyk

Natuurlijk was het jammer dat we even geen topsport konden kijken. Wij hebben met veel topsporters gesproken, het is bewonderenswaardig hoe snel zij invulling gaven aan deze noodgedwongen adempauze. Hoe ze niet alleen letterlijk op adem zijn gekomen, maar ook nieuwe inzichten hieruit haalden. We hebben met hen een prachtige serie interviews gemaakt waarin ze laten zien hoe groot de impact van de corona-uitbraak voor ze was en hoe zij daar mee om zijn gegaan. Dat was heel inspirerend.

Het vuur brandt dus nog zeker bij die sporters. En ook bij al die verenigingen. Je merkt duidelijk dat we met zijn allen weer leuke dingen willen doen. Dat we weer willen bewegen. En dat we uitkijken naar 2021, wat weleens een heel druk jaar kan gaan worden, met naast de Olympische Spelen ook een EK voetbal en een EK hockey in eigen land.

We hebben de afgelopen maanden bepaald niet stilgezeten. We staan de clubs bij, met geld én advies. Er is onder meer het Rabobank Coöperatief Fonds gecreëerd waar verenigingen een beroep op kunnen doen, bijvoorbeeld omdat ze een evenement in planning hadden dat werd afgelast. Dat kan flinke impact hebben. Ook hebben we vele succesvolle webinars georganiseerd. We helpen probleemoplossend te denken, dat is cruciaal in deze tijd.”

Heineken

Yvonne de Liefde-Boere, Head of Sponsoring Heineken Nederland:

“Het spreekt vanzelf dat wij ons, na het uitbreken van de coronacrisis, in eerste instantie met name gefocust hebben op de horeca. Voor die branche - de cafés, restaurants, concertzalen en festivalorganisatoren - zijn het ongekend zware tijden. Met het initiatief #helpdehoreca hebben we gezamenlijk met andere partijen horecaondernemers in Nederland een hart onder de riem kunnen steken in de maanden dat dit hard nodig was.

2020 zou een bijzonder sport- en evenementenjaar worden. Met de Vrienden van Amstel Live, de Amstel Gold Race, de Formule 1 GP in Zandvoort, het festivalseizoen, het EK voetbal, de Invictus Games én natuurlijk ook de Olympische Spelen en Paralympische Spelen. Dat dit wegvalt, betekende ook voor ons dat we moesten schakelen en plannen moesten aanpassen. Maar de gehele ontwrichting van de maatschappij is nog zoveel heftiger, zowel in Nederland als internationaal. De wereld staat nu voor een grotere uitdaging. Er vindt nu een andere strijd plaats, namelijk die om onze gezondheid. Laten we hopen dat we COVID-19 onder controle krijgen, dan kunnen we ook weer aan grote sportevenementen denken.

Heineken 9807

Yvonne de Liefde-Boere

De sport blijven we hoe dan ook omarmen. We kijken samen met de KNVB en de KNHB uit naar het moment dat er weer wedstrijden worden georganiseerd en helpen sportclubs op gang. Daarbij zullen wij natuurlijk samen optrekken met NOC*NSF. 

Sinds 1992 zijn we een trouwe partner van NOC*NSF en daar verandert niets aan. Wat in Barcelona begon met het eerste Holland Heineken House is uitgegroeid tot een olympisch fenomeen. De intentie is er om dit te blijven doen, in welke vorm is nog niet duidelijk. Op het moment dat zeker is dat de Olympische Spelen in Tokio doorgaan, gaan wij samen met NOC*NSF kijken naar een passende manier om de olympische prestaties van TeamNL-sporters te vieren.”

Missie H2

Henk Jacobs, campagne manager:

“De publiciteitscampagne rond Missie H2 stond op het punt van beginnen toen we te maken kregen met corona. We zijn daardoor terug naar de tekentafel gegaan. Maar de missie blijft, natuurlijk. De uitdaging waar wij voor staan met het verduurzamen van de energievoorziening – en dat wordt in deze tijd natuurlijk alleen maar duidelijker – kan alleen maar als we gezamenlijk de mouwen opstropen en er gezamenlijk voor gaan.

Onze campagne kan alleen succesvol zijn als we de handrem eraf halen. Dat is juist ook de kracht van de sport. Als een sector zich de afgelopen tijd in positieve zin heeft laten zien, dan is het de sport. In deze tijden waarin die sector ook zo geraakt is, hebben de sporters laten zien hoe weerbaar ze zijn. Dat is bewonderenswaardig en zegt ook wat over de kracht van de sport.

Dat is ook juist iets wat ons ook vanaf het begin heeft overtuigd om via het platform van de sport richting Tokio te gaan. We willen parallellen trekken. We willen laten zien dat Nederland het land van wind en water is. Daar hebben we flinke uitdagingen omgezet in grootse overwinningen. Dat deden we met de Deltawerken, dat doen we op sportgebied. Hollands Glorie. Daarom geloven we ook dat we, met onze ambassadeurs Marit Bouwmeester en Kiran Badloe, van Nederland een Waterstofland kunnen maken.

Henkjacobs2

Henk Jacobs

Sporters moeten zich opnieuw gaan voorbereiden op de Olympische Spelen, zoeken naar oplossingen. Dat is waar de mensen in deze tijd ook behoefte aan hebben: verhalen die gaan over oplossingen. Dat is ook waar ons verhaal over gaat.

Onze ambassadeurs kennen de kracht van het water als geen ander, juist op weg naar Tokio hadden ze ons verhaal over de bühne kunnen brengen. Dat moet nu even wachten. Japan is het lichtend voorbeeld op het gebied van waterstof. Zij hebben de keuze gemaakt om de Olympische Spelen voor een groot deel op waterstof te laten lopen. De Olympische Vlam brandt daar straks op waterstof. Dat is een fantastisch symbool voor een duurzame toekomst.

De komende tijd zullen we, ook met NOC*NSF en de andere partners, gezamenlijk de mouwen opstropen. En samenwerken. We willen, net als de sporters, onze kansen verzilveren, de juiste koers varen. Voor succes, straks in Tokio. En daarna.”

NOC*NSF

Mascha van Werven, manager Partnerships & Commercie:

“Laat ik vooropstellen dat we trots zijn op wat onze partners de afgelopen maanden hebben neergezet. We hebben getoond samen sterk te zijn. Gezondheid, sociaal contact en samenwerking hebben meer dan ooit aandacht gekregen. En we hebben met z’n allen laten zien dat sport een cruciale rol speelt.

De belangrijke rol van sporten, bewegen, gezond zijn, is - juist om je goed te blijven voelen in deze verwarrende tijd – de afgelopen maanden zo nadrukkelijk naar boven gekomen.

Voor iedereen, dus ook voor onze partners, was het in het begin van de corona-uitbraak even zoeken, natuurlijk. Maar, al snel merkte iedereen dat zijn of haar inbreng, voor de sportwereld, maar ook voor de goede doelen, voor de horeca, voor het milieu en de maatschappij, gewenst was. Sterker, ieders relevantie werd misschien ineens wel twee keer zo groot.

Sport en vooral sporten bij de sportvereniging heeft de afgelopen periode, met corona en al haar gevolgen, juist bewezen echt van meerwaarde te zijn voor Nederland en de Nederlanders. De partners hebben samen met ons de rol opgepakt om deze infrastructuur in stand te houden. Ze helpen de clubs , zodat we hiervan nu en in de toekomst  kunnen blijven genieten.

Er zijn tal van mooie initiatieven geweest. Vanuit NOC*NSF én de partners. Zo hebben topsporters tips gegeven om in goede conditie te blijven, via Fit met TeamNL. Bovendien omarmen de partners de Nationale Sportweek groots. En is een aantal contracten met partners tussentijds verlengd. Die steun voelt heel goed. Momenteel zijn we samen druk bezig om te kijken wat we dit jaar nog meer voor de sport kunnen doen. En kijken we ook al naar 2021, met tal van mogelijke scenario’s.

Partners hebben de afgelopen maanden bepaald niet stilgezeten. Rabobank hield de focus op het  versterken van de lokale sportclub, maar nu met de wending naar digitaal via webinars. Ook zal het programma Rabo Clubsupport met het opstarten van het seizoen in september volop zichtbaar zal zijn. Missie H2 zette atleten van TeamNL in om in te zoomen op het verhaal van waterstof als duurzame energiedrager. Het is goed dat zij zich gaan inzetten om de toekomst van de sport zo duurzamer te maken.

Mascha1

Mascha van Werven

Heineken spant zich in om met de horeca, ook bij de verenigingen, te helpen. Een belangrijke inkomstenbron op de lokale club. En Nederlandse Loterij, dat met de wettelijke afdracht structureel een belangrijk deel van de sport financiert, is de sport blijven ondersteunen. Het coronanoodfonds voor de sport kreeg bijvoorbeeld een grote bijdrage van Nederlandse Loterij. Net als andere partners, waaronder ook AD, spelen zij ook in op de Nationale Sportweek. Met z’n allen kijken we hoe we Nederland, in opmaat naar de nu voor 2021 geplande Spelen, toch mee kunnen nemen op die reis. Omdat dat mogelijk niet in Tokio zou kunnen, bekijken we nu ook al met meerdere partners naar de mogelijkheden in Nederland.

Partners ben je natuurlijk in voor- én tegenspoed. De afgelopen maanden is maar weer eens gebleken hoe hard we elkaar nodig hebben, hoe hard de sport die ondersteuning kan gebruiken.

Samenwerken blijft, ook na de dag van vandaag, belangrijk. Dat is belangrijk voor het draagvlak in de maatschappij. Onze partners hebben hun eigen doelgroepen, en geven samen met ons een impuls aan belangrijke zaken voor de sport, zoals verduurzaming, vitaliteit, innovatie, inclusie en kennisoverdracht.

Het vuur brandt, kortom, nog altijd. Sterker, misschien wel door de minder makkelijke tijden, merk je dat er een extra vonk is overgeslagen. We hebben, met de partners, nog meer motivatie om met elkaar het verschil te maken.”