Het aantrekken, behouden en opleiden van datatalent is noodzakelijk om als sport steeds beter te worden in datagedreven werken. In een eerder artikel interviewden we een aantal oud-medewerkers over wat werkt om datatalent aan te trekken en te behouden. Deze keer spraken we Rick Koetsier (Lead Data Intelligence KNVB) en Jorn Knops Programmamanager Data & Sport Intelligence NOC*NSF). Beiden investeerden in hun ontwikkeling met de opleiding Chief Data Officer, aangeboden door Outvie. Het is een achtdaagse opleiding verspreid over een periode van ongeveer drie maanden.
We vroegen hen meer te vertellen over hun redenen om te kiezen voor juist die opleiding, welke eye-openers ze meenamen, waar ze meteen mee aan de slag zijn gegaan, welk voordeel ze ervan verwachten voor hun organisatie op lange termijn en nog veel meer.
Voordat we starten, wat is een Chief Data Officer?
De rol van Chief Data Officer (CDO) is relatief nieuw en is ontstaan door de toegenomen behoefte om data steeds effectiever en tegelijkertijd verantwoord in te zetten. Door de complexiteit van het werken met data en het potentieel van moderne datatechnologieën is het belangrijker geworden om één persoon te hebben die verantwoordelijk is voor een datastrategie en die de ontwikkeling van de organisatie begeleidt. Omdat de behoefte om data effectief in te zetten nog steeds toeneemt en tegelijkertijd regelgeving rond dataprivacy en beveiliging strenger wordt, zal de rol van de CDO naar verwachting steeds zwaarder en belangrijker worden.
Waarom kozen jullie voor juist deze opleiding?
Jorn: “Ik kom zelf vanuit een achtergrond die gefocust is op het 'direct maken van impact' met data. De laatste jaren is mijn rol strategischer geworden. Naast het 'impact met data' ging het ook steeds meer over goed datamanagement, datastrategie en de datacultuur binnen de organisatie. Daarnaast kwam ik steeds meer in aanraking met de technische data infrastructuur en natuurlijk wetgeving. Allemaal nieuwe onderwerpen die niet binnen mijn primaire expertisegebied vielen. Daar wilde ik me graag in verdiepen.”
Rick: “Deze studie biedt een breed palet aan onderwerpen en is erg praktijkgericht met docenten uit de praktijk. Verder komen de cursisten uit verschillende branches en hoopte ik daarin een netwerk op te bouwen. Ook staan ze in deze studie stil bij hoe je een datagedreven team en organisatie neerzet. Dit sloot toen erg goed aan bij mijn nieuwe rol als Lead Data Intelligence. Als sport, en KNVB in het bijzonder, kunnen we heel goed leren van andere bedrijfstakken. Deze lopen vaak een paar stappen voor.”
Welke eye-openers heb je gekregen?
Rick: “Dat je soms ook blij mag zijn in een wat kleinere (data)organisatie te werken. Veel van de mede-cursisten kwamen van grote organisaties. Ook al hebben zij een jaloersmakende infrastructuur en organisatie, de slagkracht en impact die je kan maken is dan relatief gering.”
Jorn: “Een van de belangrijkste eye-openers voor mij is het belang van goed datamanagement. Dat leek me vanzelfsprekend. Door gesprekken met verschillende organisaties (vooral overheden) heb ik gezien dat dit zéker geen vanzelfsprekendheid is en dat er flinke valkuilen aan kleven als je er niet goed mee omgaat. Een ander belangrijk inzicht is dat een goede datacultuur niet vanzelf ontstaat. Het bouwen van een duurzame datacultuur is een verandertraject en moet ook op die manier worden aangevlogen.”
Waar ben je meteen mee aan de slag gegaan?
Jorn: “Het mooie van het traject is dat veel van de inzichten direct te implementeren waren. We zijn bijvoorbeeld een datastrategie aan het schrijven, waarin we direct veel mee kunnen nemen.”
Rick beaamt dat, “Waar ik echt veel profijt van heb gehad is dat er veel frameworks zijn gedeeld. Hier maak ik sindsdien veel gebruik van. Zo schreef ik een Datastrategie op basis van een dergelijk framework.”
Hoe zie je het rendement voor jezelf of voor de organisatie op langere termijn?
Rick: “De opleiding gaf me de bevestiging dat we op de goede weg zitten, maar dat we ook nog heel veel stappen moeten zetten. De snelheid waarmee de ontwikkelingen nu gaan, geven ons de kans om op het gebied van Data, Digital en Technologie het verschil te maken voor de KNVB. Van operationeel tot strategisch niveau.”
Jorn: “Het niveau van de opleiding is hoog. Opvallend is de opkomst van de functie van Chief Data Officer binnen de overheid en ministeries. Er waren veel deelnemers uit de publieke sector aanwezig. Persoonlijk heeft de opleiding me vooral een beter begrip gegeven over wat werken met data in de volle breedte nu inhoudt. Als organisatie kunnen we met dat begrip veel betere en bredere afwegingen maken en daardoor gedegener en professioneler omgaan met data.”
Wat zou je nog extra willen meegeven aan je collega's in de sport?
Rick: “Vooral als je in specialistische functies zit: laat je inspireren door voorbeelden van buiten de sport. In de vorm van een opleiding, maar bijvoorbeeld ook door te praten met andere (commerciële) organisaties. Zo zijn wij bijvoorbeeld lid geworden van de DDMA, de branchevereniging voor datagedreven marketing, sales en services. Hierdoor halen we veel kennis binnen waar we anders veel moeilijker toegang toe hadden gehad.