Hoe de KNHB data en onderzoek heeft gepositioneerd binnen de organisatie
1 september 2022Vijf jaar geleden is de KNHB begonnen aan een transitie om te kunnen blijven voldoen aan de vraag vanuit de maatschappij en de hockeysport specifiek. Data en onderzoek is hierbij een belangrijk onderdeel geworden van de organisatie. We spraken Sophie Kustermans, voormalig coördinator kennis & onderzoek, over hoe de ontwikkeling op het gebied van data voor de KNHB verliep.
Eén van de onderdelen van deze transitie was de positionering van een afdeling Strategie, onderzoek en ontwikkeling binnen de organisatie. “Als je gericht aan de slag wilt, moet je dit goed kunnen onderbouwen", begint Kustermans haar verhaal.
Goed onderbouwde keuzes maken
Enerzijds zijn sportbonden bezig met het schrijven van een jaarplan of strategie. Dit zijn belangrijke beslissingen die voor de lange termijn een uitwerking hebben. Hierbij is het van belang om de juiste onderbouwde keuzes te kunnen maken. Binnen de KNHB zit strategie en onderzoek samen op een afdeling. “Dat maakt dat we dicht tegen elkaar zitten. Bij keuzes en twijfels kunnen zo drie onderzoeken erbij gepakt worden.”
Anderzijds helpt data om zicht te krijgen op wat verenigingen, sporters en fans willen. De behoefte rondom sportaanbod en wedstrijdplanning wordt daarmee bijvoorbeeld duidelijk. Ook helpt het om fans beter te kunnen bedienen op wedstrijden en evenementen. “Zodat je het echt kan doen op basis van wat de klant wilt, en niet op basis van wat je zelf denkt dat goed is.”
Hiervoor is data en inzicht essentieel. “Door middel van onderzoek zijn we data gaan verzamelen die we nog niet hadden, om onze besluiten beter te kunnen maken.” Er worden jaarlijks en tweejaarlijks verschillende terugkerende onderzoeken uitgevoerd, waarop wordt voortgeborduurd. Zo helpt onderzoek bij verenigingen over de dienstverlening om als bond de juiste stappen te blijven zetten. Ook wordt er bijvoorbeeld jaarlijks een exit-onderzoek gedaan naar de beweegredenen van hockeyers om te stoppen, om hiervan te kunnen leren.
Onderzoek en data heeft de KNHB geholpen onderbouwde keuzes te maken, en de verschillende doelgroepen beter te kunnen bedienen. “Een proces van lange adem, maar als je eenmaal begonnen bent dan ga je als bond snel de meerwaarde hiervan ervaren.”
Vertaalslag maken naar verenigingen
De onderzoeken leveren in veel gevallen geen onverwachte keuzes op, maar een bevestiging van het onderbuikgevoel, ‘wat men al dacht’. Wel geeft het nog beter inzicht in de situatie. Een voorbeeld van zo’n inzicht: “Eerst hadden we gezegd dat we ons vooral op jongens focussen, want dat is een klein aandeel binnen onze populatie. Maar toen we in de cijfers zagen dat ook het aantal meisjes terugliep in de jongste jeugd, kreeg dit ook meer onze aandacht.” Met data kan je dit vervolgens ook aantonen en inzichtelijk maken voor verenigingen, en die specifiek informatie geven over hoeveel de terugloop is, en wanneer die ontwikkeling is begonnen.
Voor de KNHB is deze vertaalslag van onderzoek richting verenigingen ook een belangrijke stap om te zetten. Zo worden er factsheets gemaakt waar hockeyverenigingen zich kunnen vergelijken met de rest van Nederland. Ook worden er analyses uitgedraaid voor de verenigingen die daarom vragen. Daarbij wordt het stellen van vragen aangemoedigd door de bond. “We hebben liever te veel vragen van verenigingen, dan dat iedereen maar een beetje op goed geluk aan de slag gaat.” Deze intrinsieke motivatie om aan de slag te gaan met data is wat de KNHB juist graag ziet bij haar verenigingen.
Blijvende ontwikkeling op het gebied van data
Een aantal concrete acties heeft ervoor gezorgd dat de KNHB stappen heeft kunnen maken, en nog steeds in ontwikkeling is naar een organisatie met continu inzicht om betere beslissingen te kunnen maken voor de hockeysport.