Voor nu en voor later: hoe 24Play urgentie ombuigt naar kansen voor de KNBB
Yvonne Derksen 25 juni 2020De coronacrisis zorgt voor bizarre taferelen. Competities liggen stil en clubhuizen blijven leeg. Gelukkig ontstaan er binnen de sportwereld ook tal van geweldige initiatieven om in beweging en in contact te blijven, of anderen te helpen. Vandaag het nieuwe reserveringsplatform van de KNBB en Sportunity: 24Play.
Binnen iedere bond stuitten sportclubs en -locaties op andere vraagstukken. Ook de KNBB: de Koninklijke Nederlandse Biljart Bond, staat voor haar eigen uitdagingen. Vandaag spreken we Willem La Riviere, directeur van de KNBB: “De KNBB dekt vier verschillende disciplines van de sport voor zo’n 30.000 spelers: carambole, driebanden, poolbiljart en snooker.
De sporten zijn populair. Niet alleen onder leden maar ook binnen de recreatie. Er zijn veel mensen die ‘wel eens’ ergens gaan biljarten of poolen. Denk aan horecagelegenheden, maar ook aan sportkantines, campings en buurthuizen. Overal staan tafels.” De KNBB heeft dus met veel verschillende belangen en doelgroepen te maken: “We zijn gaan nadenken hoe we onze sporten en onze markt nu het beste kunnen bedienen.” Het resulteerde in de realisatie van de app 24Play, in samenwerking met de partij Sportunity.
Vrije sporters bedienen
Volgende week gaat 24Play live. De app dient als een reserveringssysteem waarmee gebruikers activiteiten zoals een biljart-, snooker- of pooltafel kunnen reserveren. “Het platform is zowel ontwikkeld vanuit de behoefte van de lokaliteiten als vanuit de urgentie. Vooral dat laatste was voor ons een kans waar we op in moesten spelen.” Want wanneer de noodzaak er niet was, vertelt La Riviere, was het überhaupt niet gelukt om het platform onder de aandacht te brengen. “Je hebt vrijwel overal reserveringsplatforms voor – voor restaurants, hotels, noem maar op. Maar in deze recreatieve sportwereld is het niet echt gebruikelijk om te reserveren. Terwijl we deze cultuur juist wél willen creëren. Het hoort bij het nieuwe sporten.”
Het idee van het reserveringssysteem lag er dus al vóór corona. La Riviere: “Het was altijd al de wens om recreatieve spelers inzichtelijk te krijgen. Een reserveringssysteem is daar een mooie oplossing voor. Maar we wilden ook de band met de locaties versterken. Uiteindelijk zijn we er voor hen.”
Niels Schut, sportinnovator en directeur van bij Sportunity vult aan: “Een reserveringssysteem was voor veel clubs en speellocaties nog een stap te ver. Maar nu, door de maatregelen, kwam de vraag júist vanuit deze locaties. Het was een goed moment om hen duidelijk te maken dat dit, nu naast een noodgedwongen oplossing, ook een manier is om mensen in de toekomst naar je locatie toe te trekken. Die recreatieve sporters zijn steeds belangrijker – dat is de transitie in de sport: meer vrije sporters, minder gebondenheid.”
Klaar voor de toekomst
Dat de app dus niet alleen een tijdelijke uitkomst is mag duidelijk zijn. La Riviere spreekt al over mogelijke uitbreidingen: “Denk aan het bijhouden van scores. Een app als deze is daar een mooie tool voor. Hoe beter het gebruik wordt van deze app, hoe groter het bereik. En daar zit uiteindelijk de meerwaarde in die we als bond kunnen bieden: een compleet nieuwe markt bereiken om te enthousiasmeren voor de sport.”
Schut: “24Play is zeker van waarde voor de groei van de sport. We hopen dat de sportlocaties door 24Play andere verdienmodellen kunnen ontwikkelen. Door corona is de stap om mensen op zo’n platform te krijgen véél sneller gemaakt, dat maakt het makkelijk om de app in de toekomst te behouden. Maar éérst is het is nu aan ons om te laten zien dat 24Play van waarde is.”