NOC*NSF Blog

Vandaag derde Wereldfietsdag

Gerard Dielessen 3 juni 2020
Vandaag derde Wereldfietsdag

Reguliere fysieke activiteit met gemiddelde intensiteit, zoals wandelen, fietsen of aan sport doen, levert een significante bijdrage aan je gezondheid, zo staat te lezen op de World Bicycle webpagina van de Verenigde Naties. Voor alle leeftijden, luidt de volgende zin wellicht ten overvloede. Het zou een onderdeel van de missie van NOC*NSF hebben kunnen zijn. In Nederland weten we natuurlijk allang dat fietsen heel gezond is. Geen land ter wereld waar zoveel wordt gefietst als in Nederland.

Een paar interessante weetjes op een rij. Met dank aan het blog defietser.nl. Gewoon omdat het vandaag de derde Wereldfietsdag is:

  • We hebben meer fietsen dan inwoners. In totaal zijn er in Nederland bijna 23 miljoen fietsen.
  • We fietsen samen meer dan 15 miljard kilometer per jaar.
  • We fietsen gemiddeld 888 kilometer per persoon per jaar.

De belangrijkste redenen in ons land om te fietsen zijn:

  • Om te ontspannen tijdens een recreatieve fietstocht of als sport.
  • Om op je werk te komen, en weer thuis.
  • Om naar school te fietsen.
  • Om snel even boodschappen te doen.
  • Om langs te gaan bij familie of vrienden.
  • Als warming-up voor de sportschool of naar de plaatselijke horeca.
De fiets kan dienen als hulpmiddel voor ontwikkeling en niet alleen als transportmiddel, maar ook als toegang tot onderwijs, gezondheidszorg en sport
Verenigde Naties

Deze gegevens zijn van voor de coronacrisis. Ik ben heel benieuwd naar de huidige cijfers, die vast volgen ergens in de loop van het jaar. Als ik af ga op verhalen in de dagbladen en reportages op de televisie, dan is de populariteit van fietsen alleen maar verder toegenomen. De fietswinkels hebben het hartstikke druk en kunnen de vraag bijna niet aan. Zij hebben geen last van het virus.

Als amateurwielrenner zie ik dat zelf ook. Ik fiets jaarlijks zo’n 7500 kilometer op mijn Isaac Element (Nederlands fabricaat) door de vier prachtige noordelijke provincies. Tot voor een paar maanden geleden kwam ik niet heel veel fietsers tegen in vergelijking met bijvoorbeeld de regio Arnhem of Zuid-Limburg. Maar zelfs in Drenthe is het nu redelijk druk. Het lijkt er op dat veel mensen hun fiets uit de schuur hebben gehaald en juist in deze tijd de weg op gaan, om toch een beetje fit te blijven omdat veel sportfaciliteiten (nog) gesloten zijn. Goed nieuws.

Prachtige fietsinfrastructuur

Ook het aantal elektrische fietsen is de laatste jaren spectaculair toegenomen op de weg. Wie had dat een kleine vijftig jaar geleden kunnen bedenken? Want toen wilden veel stadsbesturen de weg - letterlijk - vrijmaken voor de auto, lees ik op de site van de Fietsersbond. Overal in het land vochten actiegroepen voor meer ruimte voor de fiets. Inmiddels zijn binnensteden autoluw en fietsvriendelijk gemaakt.

En het zal mij niet verbazen als de al prachtige fietsinfrastructuur na het coronatijdperk nog verder wordt aangepast in ons land ten faveure van de fiets, omdat mensen massaal het thuiswerken hebben ontdekt, minder in de auto zullen stappen, zich minder ver zullen verplaatsen etc. En dan is de (elektrische) fiets een uitkomst. Een gemiddelde van twee fietsen (een sportieve en een - elektrische - verplaatsingsfiets) per persoon is in de komende jaren zeker geen utopie. Zoals ik vaker heb gezegd in de voorbije bizarre periode: de nieuwe moraal.

 

Duurzamere samenleving

Waarom is er eigenlijk een World Bicycle Day, een Wereldfietsdag van de Verenigde Naties? Allereerst om dat fietsen gezond is, meent de VN. Maar ook omdat fietsen een belangrijke bijdrage levert aan een duurzamere samenleving. De VN formuleert het heel mooi:

  • De fiets is een eenvoudig, betaalbaar, betrouwbaar, schoon en milieuvriendelijk duurzaam vervoermiddel.
  • De fiets kan dienen als hulpmiddel voor ontwikkeling en niet alleen als transportmiddel, maar ook als toegang tot onderwijs, gezondheidszorg en sport.
  • De synergie tussen de fiets en de gebruiker bevordert creativiteit en sociale betrokkenheid en geeft de gebruiker een onmiddellijk bewustzijn van de lokale omgeving.
  • De fiets staat symbool voor duurzaam transport en draagt ​​een positieve boodschap uit om duurzame consumptie en productie te stimuleren en heeft een positieve impact op het klimaat.

Ik zou het niet mooier en krachtiger kunnen formuleren.

Veel landen, en vooral grote steden, zijn nog lang zover niet als Nederland, kan ik uit eigen ervaring zeggen. Laten we er vanuit gaan dat deze derde Wereldfietsdag een bijdrage levert aan de verdere verspreiding van het fietsvirus over de hele wereld. Daar worden we met z’n allen echt beter van.

Gerard Dielessen

Algemeen directeur NOC*NSF

Deel dit artikel op social media: