Merken van NOC*NSF, zoals TeamNL en de Nationale Sportweek, zijn beschermd en de logo’s en merknamen mogen niet zomaar gebruikt worden. Een logo of merknaam is wel redactioneel toegestaan, bijvoorbeeld om TeamNL te vermelden in een artikel. Bij commercieel of promotioneel gebruik moeten er in overleg afspraken worden gemaakt. Ook het leggen van een associatie of relatie met merken van NOC*NSF is niet zonder meer toegestaan.

Twijfel je er aan of je een logo of merknaam mag gebruiken, mail dan naar

Twijfel je er aan of je een logo of merknaam mag gebruiken, mail dan naar

merkbescherming@nocnsf.nl

Bescherming Olympische en Paralympische merken

Het Olympische logo is één van de bekendste logo’s ter wereld en behoort tot de best gepromote internationale merken. De Olympische ringen en Paralympische agito’s mogen niet zomaar worden gebruikt of in afbeeldingen worden verwerkt. Daarnaast zijn begrippen als ‘Olympisch’, ‘Paralympisch’ en ‘Tokyo 2020’ beschermd.

In dit document is te lezen wat er wel en niet mag

Commerciële mogelijkheden

Het exclusieve recht om zich te associëren met de Olympische en Paralympische Spelen, is voorbehouden aan sponsoren van NOC*NSF. In de Nederlandse versie van Rule 40, staat beschreven welke commerciële mogelijkheden er zijn voor topsporters en hun privésponsors rondom de Spelen.

Wedstrijdkaarten en tickets voor de Olympische en Paralympische Spelen verkopen

Het is niet toegestaan om tickets voor wedstrijden van de Spelen commercieel of promotioneel aan te bieden. Voor het aanbieden van tickets wordt een gesloten distributiestelsel gehanteerd. Dit betekent dat ATP en Sunweb Sports & Events in Nederland het alleenrecht hebben om tickets en reizen tijdens de Spelen in Tokyo te verkopen. Alleen bepaalde sponsoren van NOC*NSF, hebben het exclusieve recht om commerciële acties met wedstrijdkaarten te doen.