Wat bieden we?

Sportbonden die zich willen laten adviseren op gebied van een optimale topsportcultuur binnen programma's en campagnes, kunnen –op maat- gebruik maken van interventies en sparring door de expert topsportcultuur. Het doel hiervan is om voor technisch directeuren, stafleden en/of sporters een verantwoorde (topsport)cultuur te bewerkstelligen.

Werkzaamheden

De volgende werkzaamheden en verantwoordelijkheden maken deel uit van de functie van pedagogisch expert, en dienen als vertrekpunt voor de inzet, aan de hand van de verschillende transitiefases:

Instroomfase van een talentvolle sporter

Signalerende en reflecterende rol; is een sporter er cognitief, sociaal-emotioneel klaar voor om in te stromen in het talentenprogramma. Werken aan de hand van een methodiek, vragen stellen, de ontwikkelingspsycholoog inschakelen voor advies, sparring, triage.


Onboardingsfase van een talentvolle sporter

Uitgangspunt: groepsgerichte aanpak, voor iedereen relevant, individuele aanpak waar noodzakelijk en tijdens het instroombesluit geïdentificeerd.

Competenties generiek inzetten, waar mogelijk competenties samenvoegen

  • Gesprekken voeren met nieuwe sporters voor ondersteuning in de nieuwe omgeving (het als een tweede thuis laten voelen)

  • Ondersteunen van sporttechnisch kader en sporters bij het neerzetten en bewaken van een veilige en verantwoorde cultuur en pedagogisch ontwikkelklimaat (omgangsvormen; hoe spreek je je uit, hoe voeren we de dialoog, hoe gaan we met elkaar om, hoe spreken we elkaar aan). Doormiddel van observeren en reflecteren op gedrag dat zich afspeelt buiten de directe sportcontext.

Coach (op aanvraag van een bond) (projectmatig) ondersteunen in zijn/haar rol in het creëren van een veilige en verantwoorde cultuur.


Verblijf en doorstroom van een talentvolle sporter (competentie versterkend)

Uitgangspunt: vraaggestuurd, op indicatie. Welke competentie slaat aan bij welke sporter op welk moment?

  • Op aanvraag organiseren van effectieve werkvormen aan coaches over sociaal maatschappelijke, pedagogische, thema’s. Bijvoorbeeld:

    • Het begeleiden van jonge sporters rekening houdend met hun belevingswereld en ontwikkelfases (sociaal, cognitief, mentaal)

    • Het stimuleren van zelfstandigheid/eigenaarschap

    • Het creëren van een verantwoorde omgeving

  • Vraaggericht inzetbaar (op indicatie) voor ondersteuning aan sporters dmv een aantal gesprekken (niet structureel), op het sociaal maatschappelijke thema’s. Bijvoorbeeld op het gebied van:

    • Eigen keuzes maken (en leren van gemaakte fouten)

    • Aanpassen aan nieuwe context (bijv zelfstandig wonen)

    • Aangaan en onderhouden van sociale relaties

    • Voorbereiden op volgende transitie fase

    • Privé-omstandigheden (bijv uitdagende thuissituatie)

  • Workshops geven aan sporters over sociaal maatschappelijke thema’s, bijvoorbeeld:

    • Weerbaarheid (empowerment)

    • Volwassen worden als sporter (Athlete maturity)

    • Eigenaarschap

    • Zelfzorg

    • Communicatie

    • Voorbereiden op volgende transitiefase

  • Sparringspartner voor coaches en staf op pedagogisch verantwoord handelen

  • Aanspreekpunt zijn voor ouders op het sociaal maatschappelijk domein; zichtbaar zijn tijdens instroomdagen, vraag gestuurd beschikbaar zijn door het jaar heen


Uitstroomfase (nazorg)

Uitgangspunt: vraaggestuurd, op indicatie. Welke competentie slaat aan bij welke sporter op welk moment?

  • Gesprekken voeren met sporters voor ondersteuning tijdens de uitstroomfase

  • Koppelen aan faciliteiten Athlete Services (NOC*NSF)


240515 NOCNSF Explainer Topsportcultuur De Escalatieladder (1)

Bouwen aan een verantwoorde topsportcultuur

Naast de inzet van de expert topsportcultuur binnen programma's en campagnes zijn er verschillende mogelijkheden beschikbaar om te bouwen aan een verantwoorde topsportcultuur:

  • E-learning en workshops voor S-1 sporters, ter ondersteuning aan het voeren van de dialoog. Centrale vragen als “wat verwacht je van topsport”, “wat vind je belangrijk in de samenwerking met je coach en/of medesporters”, “waar ligt mijn grens en hoe maak ik dit bespreekbaar”?

  • E-learning en fysieke bijeenkomst voor TeamNL coaches voor het stimuleren van een verantwoorde cultuur, met centrale vragen als “hoe bouw je aan een verantwoorde topsportcultuur”, ”hoe voer je de dialoog”, “hoe heb en houd je eendacht voor de mens achter de sporter (en/of staflid)”

  • Welzijnscheck; ter ondersteuning van op maat interventies en het monitoren van de ervaren cultuur (ter aanvulling op de KPI-enquête)

Integriteitsmanagers van bonden en TeamNL centra, en het Centrum Veilige Sport (CVSN), zijn beschikbaar om zorg te dragen aan een veilige sport. Iedereen actief binnen de (top)sport kan hier terecht voor adequaat en deskundig advies inwinnen en/of een melding doen rondom integriteitsschendingen.

Vragen over het aanbod van topsportcultuur?

Marit Gijsbers

Heb je vragen over het aanbod van topsportcultuur? Stel je vraag aan hoofdexpert Marit.

  1. Neem contact op

Marit Gijsbers

Hoofdexpert topsportcultuur