Dankzij Missie H2 gebruikt Dutch Water Week stroom van waterstofaggregaten
1 juni 2023Samen met de overheid en een groot aantal Nederlandse bedrijven, werkt Missie H2 aan het vergroten en versnellen van de nationale waterstofbeweging. Om te tonen welke initiatieven er nu in Nederland actief zijn op het gebied van waterstof, heeft Missie H2 een interactieve kaart ontwikkeld. Op deze kaart staan momenteel 180 verschillende projecten die Nederland als waterstofland kenmerken. Met de oproep aan bedrijven en organisaties ‘Zet jezelf op de kaart’ trapt Missie H2 de olympische waterstofcampagne af richting en tijdens de Zomerspelen in Parijs.
Dutch Water Week wereldprimeur als sportevenement op waterstof
De Dutch Water Week, die deze week plaatsvindt in Almere, Lelystad en Amsterdam, is een mooi voorbeeld van hoe evenementen duurzamer georganiseerd kunnen worden. De vroegere dieselaggregaten zijn vervangen voor aggregaten die op groene waterstof draaien. Dat betekent geen fijnstof en CO2-uitstoot. Zo is zelfs de bron van energie duurzaam. Ook de boeien beleven een primeur, niet alleen worden ze opgeladen met elektriciteit waterstof, het zijn robot boeien die zichzelf kunnen verplaatsen en hebben dus geen bootje op benzine meer nodig. Deze nieuwe technieken zijn een grote stap voorwaarts in het hele proces van verduurzamen.
Voor alle informatie over de Dutch Water Week, ga naar Dutch Water Week
Actuele verduurzamingsprojecten in de sport
Het doel van Missie H2 is om ervoor te zorgen dat Nederland tijdens de zomerspelen in Parijs 2024 op koers ligt om de waterstofmarkt vanaf 2030 volledig te laten functioneren. Ook de samenwerking met NOC*NSF en de sportbonden draagt hieraan bij. De partners van Missie H2 zetten de collectief beschikbare duurzaamheidskennis en ervaring in voor verdere verduurzaming van de Nederlandse sport. Dat gebeurt onder meer door de sporters van TeamNL te helpen zo duurzaam mogelijk deel te nemen aan de Olympische Spelen in Parijs en bij het verder verduurzamen van sportaccommodaties in Nederland.
Ook zet de KNRB dit jaar in samenwerking met het watersportverbond een onderzoek uit onder alle watersportverenigingen in Nederland. In dit onderzoek wordt de behoefte van watersportverenigingen op het gebied van duurzaamheid in kaart gebracht. Door beter te begrijpen wat er nodig is en waar verenigingen tekortkomen kunnen de bonden, samen met onder meer Remeha en Missie H2, de energietransitie bevorderen. De onderzoeksresultaten moeten verenigingen motiveren, inspireren en activeren om hun accommodaties - verder - te verduurzamen.
Over Missie H2 en de nationale waterstofbeweging
Missie H2 is een initiatief van koplopers in de energietransitie: Gasunie, Groningen Seaports, Port of Amsterdam, Remeha, Shell Nederland, Eneco, Toyota en Vopak. Door bedrijven te bewegen over te stappen naar waterstof in plaats van fossiele brandstoffen, zetten zij in op een volledig functionerende waterstofmarkt in 2030. Alle ingrediënten hiervoor zijn aanwezig: we hebben de Noordzee voor grootschalige productie van windenergie, de zeehavens als logistieke importhubs, enorm veel kennis over waterstof in de mobiliteit en huishoudens, grote industrieclusters die de overstap naar waterstof willen maken én een van de betere energietransportnetwerken van de wereld.