Gasunie’s Apenrots kleurt oranje tijdens Olympische waterstofweek
Van maandag 25 september tot en met vrijdag 29 september kleurde de Apenrots, het iconische hoofdkantoor van Gasunie in Groningen, in de avonduren oranje dankzij een waterstofaggregaat op groene waterstof. Deze unieke verlichting maakt onderdeel uit van de Olympische waterstofweek, waarin het hoofdkantoor van Gasunie in het teken stond van waterstof en de Olympische Spelen in Parijs.
Met de Olympische week is de stemming alvast gezet voor de Olympische Spelen volgend jaar zomer in Parijs. Missie H2 helpt mee om de TeamNL sporters daar zo duurzaam mogelijk te presenteren en alle fans te laten genieten in het TeamNL huis. Ambassadeurs Kiran Badloe, Ranomi Kromowidjojo, Marit Bouwmeester en het Paralympische roeiduo Chantal Haenen en Corné de Koning en hun sporten krijgen kregen alle aandacht én er werd verteld over Nederland Waterstofland. De week begon, net als bij de echte Spelen, met het ontsteken van de Olympische waterstofvlam. Verder waren er activiteiten voor iedereen op het hoofdkantoor, het veld en in Duitsland.
Het doel van Missie H2 is om ervoor te zorgen dat Nederland tijdens de Zomerspelen van Parijs 2024 op koers ligt om de waterstofmarkt vanaf 2030 volledig te laten functioneren.
In Nederland hebben we de unieke kans om samen ‘Nederland Waterstofland’ te realiseren. Alle ingrediënten hiervoor zijn aanwezig: we hebben de Noordzee voor grootschalige productie van windenergie, de zeehavens als logistieke importhubs, enorm veel kennis over waterstof in de mobiliteit en huishoudens, grote industrieclusters die de overstap naar waterstof willen maken én een van de betere energietransportnetwerken van de wereld.
Sinds 2019 maakt Gasunie samen met zeven andere toonaangevende bedrijven uit de energiewereld, onderdeel uit van Missie H2. Missie H2 is een samenwerking tussen TeamNL en de waterstofcoalitie van acht toonaangevende bedrijven in de energiesector.
Onder de campagnevlag ‘Samen maken we Nederland het Waterstofland 2030’ wil Missie H2 met TeamNL, de waterstofambassadeurs plus de (water)sportbonden met positieve energie de inmiddels gestarte waterstofbeweging inspireren, verbinden en versnellen. Het doel van Missie H2 is om ervoor te zorgen dat Nederland tijdens de Zomerspelen van Parijs 2024 op koers ligt om de waterstofmarkt vanaf 2030 volledig te laten functioneren.