Introductie

Veel sportbonden willen graag aan de slag met het opzetten van blended learning. Oftewel, het omzetten van gestandaardiseerd onderwijs naar gemixt onderwijs, waarin o.a. offline en online leren slim worden gecombineerd. Maar is het opleidingshuis van jouw sportbond daarvoor al wel voldoende onderbouwd? Heb je bijvoorbeeld gedacht aan een visie op opleiden? Of wat het fundamentele doel is van opleiden binnen jouw bond? Onderstaand stappenplan helpt je bij het beantwoorden van deze en andere belangrijke vragen. Zodat jouw sportbond stap voor stap kan komen tot (meer) effectieve en onderbouwde opleidingen van het sportkader.

Stappenplan

Iedere maand vullen we dit stappenplan aan met theoretische achtergrondinformatie en praktische tips & tricks. Bovendien laten we per stap weten waar of bij wie je kunt aankloppen voor meer informatie of hulp. Klik op onderstaande blokken voor meer informatie per stap.

Neem voor meer informatie of vragen contact op met Annelies Martijn via de gegevens onderaan deze pagina.

1: Creëer een visie op kader en opleiden

2: Bepaal de uitgangspunten per doelgroep

3: Bepaal wat er nodig is om de opleiding op te zetten

Bedenk welke factoren een rol spelen bij het opzetten en ontwikkelen van de gewenste opleidingen. Hoe verhoudt zich dat tot de visies en uitgangspunten?


4: Benoem de visie op leren

Wat is de visie op leren binnen jouw sportbond? Waar staan jullie voor, welk concreet gedrag willen jullie terugzien bij de doelgroepen die worden opgeleid? Ook hier zoek je weer de koppeling met de eerder beschreven visies en uitgangspunten per doelgroep.


5: Vertaal KSS/NLQF naar eigen opleidingen

Hoe werken de Kwalificatie Structuur Sport (KSS) en het Nederlands Kwalificatiekader (NLQF) en hoe kan ik op basis hiervan opleidingen maken?


6: Ontwerp lesdoelen op basis van de KSS/NLQF

Hoe kan ik de Kwalificatie Structuur Sport (KSS) en het Nederlands Kwalificatiekader (NLQF) gebruiken om op basis van de beschreven leeruitkomsten lesdoelen te maken?


7: Ontwerp bijpassende leeractiviteiten

Ontwerp leeractiviteiten die passen bij de lesdoelen, uitgangspunten van de doelgroep, voorkeuren van de docent en de bepalende factoren van de doelgroep.


8: Gebruik effectieve werkvormen

Bepaal op basis van de leeractiviteiten de meest effectieve werkvorm(en).


9: Toepassen trends binnen sportopleidingen

De afgelopen twee jaar zijn er veel verschillende onderwijstrends voorbij gekomen. Denk aan Blended Learning, Hyflex onderwijs en hybride onderwijs. Wat past het beste bij jouw sportopleidingen en hoe pas je een trend goed toe?


10: Stuur een onderwerp in waar je meer over wilt weten

Zijn er onderwerpen waar je na het doorlopen van de voorgaande 9 stappen meer over wilt weten? Stuur ze in! Dat kan door te mailen naar Annelies Martijn via onderstaande gegevens.


Contact

Heb je vragen? Neem contact op met Annelies Martijn.

Annelies Martijn

annelies.martijn@nocnsf.nl