Topsport Tokyo 2020

Sporters TeamNL krijgen meer commerciële mogelijkheden tijdens Spelen

13 december 2019
Sporters TeamNL krijgen meer commerciële mogelijkheden tijdens Spelen

Sporters van TeamNL die komende zomer deelnemen aan de Olympische en Paralympische Spelen in Tokio krijgen de ruimte om ook in deze periode hun privésponsors te promoten. Ook mogen deze sponsors tijdens de Spelen binnen de vastgestelde voorwaarden campagne voeren met de beeltenis van olympische sporters. 

NOC*NSF, de NOC*NSF Atletencommissie, sportersvakbond NL Sporter en een aantal zaakwaarnemers van sporters van TeamNL hebben gezamenlijk de zogeheten Rule 40 voor Nederland werkbaar gemaakt. NOC*NSF heeft hier overleg over gevoerd met het IOC en het IPC.

De nieuwe invulling van Rule 40 is belangrijk voor de Nederlandse topsport. Zowel nationaal als internationaal is al langer discussie gaande over de mogelijkheden voor sporters en sportbonden om hun privésponsors tijdens de olympische en paralympische periode recht op activatie te geven. Deze regels zijn nu verruimd voor de sporters van TeamNL.

Goed evenwicht

Gerard Dielessen, algemeen directeur NOC*NSF: “We hebben een goed evenwicht gevonden tussen het gezamenlijke belang van de gehele Nederlandse en internationale topsport en de individuele wensen van onze sporters en sportbonden. Dit is een voorbeeld van het combineren van het individuele belang van een sporter met de solidariteit die onze sporters ook hoog in het vaandel hebben staan. Dat is een groot compliment aan alle betrokkenen.”

Adam Bakker, directeur van NL Sporter, prijst de goede samenwerking tussen de betrokken partijen: “Dat is bijzonder, ik ken geen ander land waar deze partijen zo met elkaar samenwerken. Dat heeft echt tot meer mogelijkheden geleid voor de sporters en hun privésponsors tijdens de Spelen.”

Meer rechten om commerciële kansen te benutten

Dille Rikkert van sportmarketingbureau House of Sports is namens de zaakwaarnemers ook enthousiast: “De vernieuwde Rule 40 gaat sporters en sponsoren aanzienlijk meer marketingmogelijkheden bieden tijdens de Spelen. Het geeft sporters meer rechten om commerciële kansen te kunnen benutten. Dit is een positieve stap die past bij deze tijd.”

Daar sluit olympisch baanwielrenner Jeffrey Hoogland zich bij aan: “De aanpassing van Rule 40 geeft ons als sporters de mogelijkheid om ook tijdens de Olympische Spelen van waarde te zijn voor alle partijen die bijdragen aan de financiering van onze olympische ambities.”

Belangen topsporters meegenomen

Namens de Atletencommissie laat Hinkelien Schreuder weten dat zij bij het tot stand komen van de nieuwe invulling van Rule 40 de belangen van alle topsporters heeft meegenomen. “Dat was niet altijd makkelijk. Maar voorop staat dat de rechten van de sporters altijd gerespecteerd worden.”

Meer weten over de Nederlandse afspraken rond Rule 40? Bekijk hier wat de nieuwe regelgeving voor sporters en privésponsors in de praktijk betekent.

Omdat de Rule 40 regelgeving complex is, blijven betrokken partijen tot en met de Spelen de sporters informeren. Ook zal vanuit NOC*NSF een online aanmeldtool beschikbaar komen, waarmee sporters en privésponsors campagnes ter beoordeling kunnen voorleggen.

Rule 40 | Commerciële mogelijkheden en regels Tokyo 2020

Deel dit artikel op social media: