Sportklimmen Yns Plt Unsplash

Commerciële groeistrategie sportbonden & NOC*NSF

Het traject ‘Commerciële groeistrategie sportbonden & NOC*NSF’ richt zich op het vergroten van de commerciële inkomsten voor de sport. Daarmee versterken we de maatschappelijke impact van sport en brengen we meer focus en richting in onze commerciële activiteiten.

Dit traject is onderdeel van het Deltaplan voor de sport, waarmee de vereniging middelen beschikbaar heeft gesteld voor projecten die de sport in Nederland structureel en substantieel vooruit helpen.

Lees meer over het deltaplan voor de sport

Samen naar duurzame verdienconcepten

Met dit project werken we stap voor stap toe naar duurzame verdienconcepten die de sport in Nederland versterken. In fase 3 worden deze concepten verder uitgewerkt en gevalideerd. Dat betekent dat we toewerken naar concrete plannen, onderbouwd met financiële en organisatorische businesscases. Zo wordt duidelijk welke investeringen nodig zijn en welke opbrengsten verwacht mogen worden. De uitkomsten worden gepresenteerd tijdens het ledenberaad, als voorbereiding op de Algemene Vergadering.

Dit traject wordt voor alle sportbonden en NOC*NSF samen uitgevoerd. We profiteren uiteindelijk gezamenlijk van de voordelen, en alleen door nauwe samenwerking  kunnen de verdienconcepten succesvol worden geïmplementeerd. Draagvlak, gedeeld voordeel en de bereidheid om samen op te trekken zijn daarbij onmisbaar.

Een toelichting op de stappen per fase vind je hieronder.

Fase 1: Het fundament

  • Inzicht in de huidige prestaties van NOC*NSF, gecombineerd met marktontwikkelingen, belangrijke trends onder consumenten, commerciële partners en bonden, en relevante technologische inzichten.
  • Overzicht van kansrijke gebieden, inclusief een prioritering van de meest veelbelovende concepten.
  • Basis voor de commerciële strategie, met daarin toetsbare hypotheses over de verwachte impact op de organisatie, de marktbehoefte en de verhouding tussen kosten en opbrengsten.

Fase 1 is begin augustus afgerond. Meer informatie over de markttrends en het proces vind je in dit document. In feedbacksessies lichten we de verdienconcepten verder toe.

Bekijk de terugkoppeling

Fase 2: Verdiepen en toetsen van concepten

In deze fase werken we de gekozen concepten (zowel inhoudelijk als visueel) verder uit en valideren we ze intern en extern. We doorlopen hierbij de volgende stappen:

- Verdieping van de concepten
- Interne validatie met sportbonden
- Externe validatie met doelgroepen
- Iteratie, prioritering en definitieve validatie

De vier concepten worden tijdens verschillende feedbackbijeenkomsten verder toegelicht. Meer informatie en de mogelijkheid om je aan te melden vind je onderaan deze pagina.

Updates over de voortgang verschijnen regelmatig in de AM-Update en op deze informatiepagina.


Fase 3: Investeringsplan

Op basis van de elementen uit de voorgaande stappen stellen we het implementatie- en investeringsplan op voor de meerjarige commerciële strategie. Dit plan bestaat uit de volgende onderdelen:
•    De business rationale
•    Het investeringsplan
•    Een globale (hoog-over) backlog voor implementatie
•    De roadmap tot en met 2028
•    Het operating model


4 verdienconcepten

In fase 2 zijn uiteindelijk vier verdienconcepten geselecteerd voor verdere uitwerking. Voor alle vier de verdienconcepten geldt: ze bevinden zich nog in de ontwikkelfase. Sommige ideeën zullen verder worden verfijnd, andere kunnen in een latere fase mogelijk afvallen. Het doel is om samen te komen tot de meest kansrijke en breed gedragen verdienmodellen voor de sport.

Betrokken sportbonden

De stuurgroep van dit traject bestaat uit:

  • Jaap Wals (NHV)
  • Gijs Janssen (KWbN)
  • Marc van den Tweel (NOC*NSF)
  • John Bierling (NOC*NSF)
  • Baukje ter Huurne (NOC*NSF)
  • Maaike van Vorstenbos (NOC*NSF)
  • Karin van Duivenbode (NOC*NSF)

De volgende sportbonden en sportorganisaties zijn of worden betrokken in interviews en werksessies:

  • Aikido Nederland
  • Atletiekunie
  • Badminton Nederland
  • BridgeBond
  • JBN
  • KNBB
  • KNBSB
  • KNGU
  • KNHB
  • KNHS
  • KNKV
  • KNLTB
  • KNRB
  • KNSB
  • KNVB
  • KNVvL
  • KNZB
  • KWBN
  • NDB 
  • Nevobo
  • NGF
  • NHV
  • NKBV
  • NSkiV
  • SportvisserijNL

Contact

Wil jij graag meer weten of heb je nog vragen? Neem dan contact op.

Baukje ter Huurne

Chief Marketing Officer

Neem contact op

baukje.terhuurne@nocnsf.nl

Heb je een vraag?

Heb je een vraag?

Neem contact op met NOC*NSF Supportdesk via: