Sportklimmen Yns Plt Unsplash

Commerciële groeistrategie vereniging NOC*NSF

Het traject ‘Commerciële groeistrategie vereniging NOC*NSF’ richt zich op het vergroten van de commerciële inkomsten voor de sport. Daarmee versterken we de maatschappelijke impact van sport en brengen we meer focus en richting in onze commerciële activiteiten.

Dit traject is onderdeel van het Deltaplan voor de sport, waarmee de vereniging middelen beschikbaar heeft gesteld voor projecten die de sport in Nederland structureel en substantieel vooruit helpen.

Lees meer over het deltaplan voor de sport

Update voortgang

Het traject bestaat uit twee fases en eindigt half oktober 2025, zodat de uitkomsten en onderbouwingen gepresenteerd kunnen worden op de AV van november 2025.

Midden augustus is fase 1 afgerond en is er gestart met fase 2. 

Fase 1: Het fundament

Het fundament richt zich op de volgende onderdelen:

  • Overzicht van huidige prestaties van NOC*NSF, de ontwikkeling
    binnen de markt, de belangrijkste trends bij consumenten, partners en bonden en relevante technologische inzichten.
  • Kansgebieden, inclusief geprioriteerde concepten.
  • Fundament voor commerciële strategie, incl. te toetsen
    hypotheses voor impact op organisatie, behoefte in de market en kosten en baten.

Begin augustus is fase 1 afgerond. Meer informatie over de markttrends en het proces is te lezen in de bijgevoegde pdf. In drie feedbacksessies worden de verdienconcepten nader toegelicht.


Fase 2: Verdiepen en toetsen van concepten

In deze fase werken we de gekozen concepten verder (visueel) uit en valideren we deze intern en extern. Hierbij worden de volgende stappen gezet:

  • Verdieping van de concepten
  • Interne validatie met sportbonden
  • Externe validatie met doelgroepen
  • Iteratie, prioritering en validatie.

De vier concepten worden in verschillende feedbackbijeenkomsten nader toegelicht. Meer informatie en mogelijkheid tot inschrijven vind je onderaan deze pagina.

Updates over de voortgang verschijnen frequent in de AM-Update en op deze informatiepagina. 


Fase 3: Investeringsplan

Deze fase richt zich op de volgende onderdelen:

  • Business rationale
  • Investeringsplan
  • Hoog-over backlog voor implementatie
  • Roadmap tot 2028
  • Operating model

Betrokken sportbonden

De stuurgroep van dit traject bestaat uit:

  • Jaap Wals (NHV)
  • Gijs Janssen (KWbN)
  • Marc van den Tweel (NOC*NSF)
  • John Bierling (NOC*NSF)
  • Baukje ter Huurne (NOC*NSF)
  • Maaike van Vorstenbos (NOC*NSF)
  • Karin van Duivenbode (NOC*NSF)

De volgende sportbonden en sportorganisaties zijn of worden betrokken in interviews en werksessies:

  • Aikido
  • Atletencie
  • Atletiekunie
  • Bridgebond
  • House of Sport
  • NBSB
  • KNHB
  • KNKV
  • KNLTB
  • KNGU
  • KNSB
  • KNVB
  • NDB
  • NGF
  • NJB
  • NKBV
  • NTFU
  • SportvisserijNL
  • Triple Double


De komende periode staan er verschillende feedbacksessies en bijeenkomsten gepland waarvoor je je kunt inschrijven. Het volgende blok bevat een actueel overzicht. 

Contact

Wil jij graag meer weten of heb je nog vragen? Neem dan contact op.

Baukje ter Huurne

Chief Marketing Officer

Neem contact op

baukje.terhuurne@nocnsf.nl

Heb je een vraag?

Heb je een vraag?

Neem contact op met NOC*NSF Supportdesk via: