Voorwaarden en commerciële mogelijkheden niet-olympische sponsors: privésponsors en sponsors van sportbonden

Mogelijkheden voor commerciële uitingen

Commerciële uitingen door niet-olympische sponsors, waaronder de privésponsor(s) van de topsporter, moeten altijd voldoen aan de uitgangspunten en voorwaarden van Rule 40:

  • De enige verbinding tussen de Olympische Spelen en de campagne of uiting, is het feit dat er gebruik wordt gemaakt van het portret of de naam van de topsporter.
  • Een uiting is gericht op de individuele topsporter of een sportteam.
  • Een campagne moet, indien mogelijk, ruim langer duren dan de olympische periode.
  • Het leggen van een verband tussen de sportieve prestatie en de dienst of het product van de(privé)sponsor is niet toegestaan​

Dit biedt privésponsors de mogelijkheid om:

  • Een lopende campagne met de topsporter voort te zetten.
  • Een nieuwe campagne met de topsporter te starten.
  • Eén groet- of bedankbericht en één felicitatiebericht en succeswens op social media te plaatsen. Ook de topsporter mag groet- en bedankberichten plaatsen.
  • Redactionele content te plaatsen op hun website

Voorwaarden: geen gebruik van olympische symbolen

Niet toegestaan zijn:

  • Symbolen die de olympische ringen bevatten
  • Symbolen met olympische associaties, zoals de mascottes en de olympische venues.

Voorwaarden: geen gebruik van olympische elementen (symbolen, logo’s en beelden)

Niet toegestaan zijn:

  • Olympische kleding
  • Olympische (wedstrijd)foto’s en video's
  • Beelden vanaf venues en het olympisch dorp.

Tenzij: de olympische elementen niet te zien zijn of onherkenbaar zijn gemaakt.

Note: Het is ook niet toegestaan om de suggestie te wekken dat het om een uiting gaat van TeamNL of IOC.

Voorwaarden: geen gebruik van Olympische begrippen

Niet toegestaan zijn:

  • Olympische Spelen
  • Winter Spelen
  • Olympisch
  • Olympisch kampioen
  • Olympiade
  • Milaan Cortina 2026 (Milaan Cortina los en 2026 los is wel toegestaan)
  • Olympisch motto: 'Sneller-Hoger-Sterker'/'Citius-Altius-Fortius'
  • Hashtags met deze woorden zoals #Olympic
  • Vertalingen zoals: Olympics
  • En andere symbolen, ontwerpen, woorden of associaties die verward kunnen worden met de bovenstaande begrippen.

Voorwaarden: geen verwijzing naar het Nederlandse team

Het is niet toegestaan te verwijzen naar het Nederlands team als geheel.

Niet toegestaan zijn:

  • TeamNL
  • #TeamNL
  • NL-sporters
  • voorwaarden: geen verwijzing naar het Nederlandse team

Wel toegestaan zijn:

  • #TeamNL-[tak van sport], dit uitsluitend voor sponsors van sportbonden, niet voor privésponsors
  • #[naam topsporter

Voorwaarden indienen van een campagne

Campagne wereldwijd

  • Verplicht voorleggen aan IOC (www.olympic.org)
  • De campagne moet gericht zijn op twee of meerdere niet-Nederlandstalige landen, of - naast Nederland - op minimaal één niet-Nederlandstalig land
  • Indienen voor 30 november 2025
  • NOC*NSF is niet verantwoordelijk voor internationale campagnes, maar het is wel raadzaam hierover vooraf contact op te nemen met NOC*NSF

Campagne Nederland

  • Topsporters worden dringend verzocht hun privésponsor en campagne uiterlijk 15 januari 2026 voor te leggen aan NOC*NSF. NOC*NSF beschermt de topsporter tegen het maken van fouten binnen Rule 40 en de financiële consequenties hiervan
  • Gericht op het Nederlandse publiek
  • Indienen uiterlijk 15 januari 2026 (met een uitzondering voor late kwalificaties)

Voorbeelden campagnes: