Baukje ter Huurne: “Je moet groot dromen om ver te komen”

Baukje ter Huurne: “Je moet groot dromen om ver te komen”

Op 1 juni is Baukje ter Huurne begonnen als chief marketing officer bij NOC*NSF. Vanuit deze nieuwe functie geeft zij leiding aan de afdeling Marketing, Communicatie en Partnerships. Haar eerste weken op Papendal waren voornamelijk gevuld met kennismakingsgesprekken met collega’s. “Maar ik wil zeker ook met alle partners en bureaus in gesprek over hoe we samen Nederland het sportiefste land van de wereld kunnen maken!”, zegt ze verheugd.

Ter Huurne is wat je noemt een sportieve veelvraat. De liefde voor sport is er bij haar met de paplepel ingegoten. Zondagavonden met bord op de schoot bij Studio Sport waren altijd heilig. Ze keken alles: Tour de France, tennis, voetbal, schaatsen en alles tijdens de Olympische Spelen. Het bleef niet alleen bij sport kijken. “Ik heb ook op hoog niveau geturnd, tot aan selectiewedstrijden in de regio. Nu ben ik vooral aan het schaatsen in de winter en in de tussenliggende maanden doe ik veel aan pilates of fitness. Ik probeer eigenlijk van alles: klimmen, hardlopen en ik ga ook wel eens mee met mijn man mountainbiken.” En sportkijken op tv of live langs het veld blijft voor haar nog steeds een belangrijk familiemoment. “Bij de clubs van mijn kinderen ben ik ook actief als vrijwilliger.”

Maatschappelijke opdracht

In haar loopbaan is eenzelfde veelzijdigheid te zien. “Bij elke overstap ben ik ook steeds een nieuwe sector in gegaan”, zegt Ter Huurne. Ze werkte tien jaar bij energiemaatschappij Essent en maakte daarna de overstap naar de coöperatie VGZ. “Daar was ik de afgelopen vijf jaar als directeur verantwoordelijk voor de consumentenmarkt: van productontwikkeling met verzekeringen tot aan de strategieën van de verschillende merken van de coöperatie VGZ. Een heel breed domein dus.” Het bijdragen aan de maatschappelijke opdracht om de zorg toegankelijk en betaalbaar te houden gaf haar veel voldoening in die functie. “Ik wil graag werken in maatschappelijke context met landelijke impact waar je de kans hebt de deuren open te gooien en de buitenwereld met de binnenwereld te verbinden. Dat past mij omdat ik ook een tikkeltje rebels ben.”

Samenspel met partners

Van zorg en gezondheid maakt Ter Huurne nu de overstap naar sport en gezondheid. Een logische stap waar ze wederom verwacht een maatschappelijke opdracht kan vervullen in het vergroten van de impact van sport op de samenleving. “Met partners niet alleen voor topsport maar juist ook voor breedtesport het verschil maken, ja daar loop ik warm voor!”

De verwelkoming van Ter Huurne als chief marketing officer gaat gepaard met een herstructurering van de afdelingen marketing & communicatie en partnerships. “De reden voor die samenvoeging is dat die drie elkaar gaan versterken. Partners zijn van grote waarde voor NOC*NSF en de Nederlandse sport. Ik zie het als mijn opdracht om het belang en de waarde van partners binnen heel NOC*NSF duidelijk te maken en vooral ons samenspel te versterken.”

Inspirerende missie

De missie van NOC*NSF en de sportsector om het sportiefste land ter wereld te worden in 2032 zal wat haar betreft bij die samenwerking met partners overal in doorklinken. “Ik hou wel van zo’n pittige missie. Ik vind dat je groot moet dromen om ver te komen. Het is ongelofelijk inspirerend om aan deze missie te werken. Het zet vooral aan tot actie en beweging.”

De partners van NOC*NSF en TeamNL vormen een mooie match met die grote missie, heeft ze al gemerkt. “Ik kijk er daarom naar uit om de samenwerking met partners te intensiveren en te verdiepen. Laten we samen het verschil gaan maken voor zowel topsport als breedtesport. Zo kunnen we bijdragen aan sportiever en gezonder Nederland”, besluit ze.