Waardevouchers Communicatie sportaanbod 13-18 jaar

21 november 2025

Meer jeugd met plezier te laten sporten en bewegen, dat is het doel vanuit de Sportagenda 2032 en het Sportakkoord. Sportbonden geven aan behoefte te hebben aan praktische handvatten voor communicatie, marketing en promotie om jongeren beter te kunnen bereiken. Als NOC*NSF kunnen we zeven bonden hierin kosteloos ondersteunen, vanuit een door Sportakkoord II gefinancierd project. Welke bonden dat zijn, wordt op basis van alle aanvragen bepaald.

Achtergrond
De leeftijdsgroep 13 t/m 18 jaar kent een hoge uitstroom uit de georganiseerde sport.


Sportakkoord II biedt de mogelijkheid om een extra impuls te geven. Met een aantal bonden zijn we al gestart om hun aanbod tegen het licht te houden. Zo zijn we samen met Jongerenbureau Coen in gesprek met jongeren en ontwikkelen we met Jeugdsport Innovatiecentrum nieuw sportaanbod. Nu willen we ook ondersteuning bieden bij het vermarkten van het sportaanbod, met als centrale vraag: hoe communiceren we met deze doelgroep over het sportaanbod, met speciale aandacht voor de niet-sporters en twijfelaars?

Let op: dit project gaat specifiek over de promotie en communicatie met jongeren. Het is bedoeld voor bonden die al jongerenbeleid hebben en ook stappen hebben gezet in passend aanbod voor jongeren.


Dit ontvang je als deelnemende bond

  • Een bond specifiek marketing playbook met alle bouwstenen om jongeren (en hun ouders) effectief te bereiken en activeren. Het bevat strategische richtlijnen, praktische formats en voorbeeldcampagnes waarmee direct gewerkt kan worden.
  • Praktijkgerichte trainingen om teams te ondersteunen bij het vertalen van de adviezen naar eigen campagnes en content. Met vaste incheckmomenten wordt voortgang en kwaliteit geborgd.
  • Indien wenselijk is het ook mogelijk een communicatie- en mediastrategie te ontvangen. Die helpt om ook buiten de sport zichtbaarheid en betrokkenheid te vergroten.
  • Er is een strippenkaart om gebruik te maken van losse onderdelen, zoals een TikTok-masterclass, merkscan, contentproductie (locatie en studio) etc.


Hiermee ga je aan de slag

  • Je brengt je huidige marketing en communicatie in kaart. Welke kanalen en expertises zijn aanwezig, wat ontbreekt en wat kan beter?
  • Hoe ziet de gewenste toekomst eruit? Hoe trek je jongeren aan?
  • Wat houdt jongeren tegen?
  • Hoe kunnen we dit omzetten in impact maken? En welk promotiemateriaal past hierbij.
  • Welke marketing- en communicatieoplossingen passen hierbij.

 
Uitgangspunten van de ondersteuning

  • NOC*NSF heeft waardevouchers ingekocht bij één partij die dit project inhoudelijk gaat uitvoeren. Als bond krijg je dit kosteloos aangeboden; NOC*NSF stemt de financiering rechtstreeks af met deze partij.
  • Vanuit de sportbond is minimaal 1-2 uur per week een contactpersoon beschikbaar voor het contact met de uitvoerende partij en het afstemmen van je eigen vraagstuk. Waar mogelijk is de marketingcommunicatiemedewerker van de bond actief betrokken.
  • Er is bereidheid om met een frisse en objectieve blik naar je eigen marketing en communicatie te kijken met betrekking tot het sportaanbod. Ook moet je capaciteit en prioriteit hebben om aanpassingen te kunnen en willen doen.
  • Wanneer dit nodig is kun je faciliteren in contact met sportverengingen of leden.
  • Er kan tijd vrij gemaakt worden voor de mogelijkheid om (vanuit het project) training te geven aan marketingcommunicatiemedewerkers.
  • Het project moet concrete en op maat gemaakte adviezen voor zeven sportbonden opleveren, gericht op een marketingaanpak (inclusief communicatie en promotie) en aansluitend op bestaande onderzoeken (zoals van Bureau COEN) en activiteiten.
  • Het project dient sportverengingen te ondersteunen bij aantrekken van nieuwe leden in de leeftijdsgroep 13-18 jaar.
  • Het project moet uiterlijk 1 november 2026 afgerond te zijn.
  • Je sluit het project af met een ‘startgesprek’. Hierin deel je je ervaringen, wat het heeft opgeleverd en wat je als bond met de verkregen informatie hebt gedaan en gaat doen.


Keuze voor deelnemende bonden

  • De wens voor dit project kan kenbaar worden gemaakt door het aanvraagformulier (als pdf) uiterlijk 8 december 2025 te sturen naar Adelien van Kooten.
  • Het aanvraagformulier wordt ‘open’ gedeeld. In principe kan elke sportbond dit aanvraagformulier indienen. Criteria:
    • Er zijn actieve jeugdleden bij de verenigingen van je bond.
    • Het sportaanbod voor jongeren moet al op orde zijn.
    • Je hebt als bond een duidelijke visie op het sportaanbod voor de doelgroep.
    • De verenigingen hebben al stappen gezet in passend aanbod voor jongeren.
  • NOC*NSF maakt op basis van de ingevulde aanvraagformulieren een keuze voor maximaal zeven sportbonden die aan de slag kunnen met dit project.
    • De keuze wordt gemaakt door de programmamanager en projectleider Jeugdsport op basis van: motivatie, doel, visie sportaanbod, eigen inbreng en potentieel.
    • Mogelijk wordt door NOC*NSF nog contact opgenomen voor aanvullende informatie of vragen.
  • Uiterlijk 15 december 2025 ontvangen de betreffende bonden bericht of de waardevoucher beschikbaar wordt gesteld.
  • Op 16 en 17 december voert de betreffende partij oriënterende gesprekken met de geselecteerde bonden. We vragen hiermee alvast rekening te houden.

 

Download het aanvraagformulier (.docx)

Deel dit artikel op social media: