Sport en innovatie
Innovaties vormen de basis van vooruitgang voor elke maatschappij. Sport draagt daar voor een belangrijk deel aan bij. Tegelijkertijd zijn innovaties nodig om op topniveau te blijven presteren en aan te haken bij de mondiale sport-elite. Een plaats bij de top 10 is het streven. Daarbij, consumenten, dus ook sportconsumenten, zijn veeleisend en willen verrast worden met nieuwe technologieën en mogelijkheden.
Kraamkamer voor innovaties
De veeleisendheid van topsport en de bijkomende extreme aandacht voor detail maakt topsport – net als ruimtevaart – een kraamkamer voor technologische innovaties. Het streven is, in Olympische termen, sneller, hoger en sterker. Dat streven zien we terug in een continue zoektocht naar prestatieverbetering, bijvoorbeeld in voeding, begeleiding, faciliteiten en materialen. Het maakt creatief en innovatief, en iedereen profiteert: topsportinnovaties vinden op termijn hun weg naar de breedtesport.
Het streven naar continue prestatieverbetering heeft maatschappelijke relevantie. Er vinden allerlei onderzoeken plaats naar het menselijk topsportlichaam. Dat levert nieuwe inzichten op die de werking van het lichaam helpen doorgronden en verbeteren. Die inzichten vormen de basis voor verdere kennis- en productontwikkeling voor de consumentenmarkt. DSM is daar een goed voorbeeld van. Samen met topsporters ontwikkelde zij betere voeding, sportkleding en roei- en zeilboten.
Innoverende sportomgeving
Sport helpt ook de sportomgeving innoveren. Accommodaties zijn steeds vaker flexibel en verplaatsbaar. Tegenwoordig kun je kunststof schaatsbanen en tijdelijke sporthallen huren. Tijdens iedere Olympische Spelen worden bovendien de nieuwste technieken en technologieën ingezet om stadions te bouwen of de infrastructuur te verbeteren. Nederlandse bedrijven spelen daarbij een belangrijke rol. We zien ook de opkomst van InnoSportLab’s, broedplaatsen voor innovatie, waar sporters onder de beste omstandigheden trainen en waar onderzoek gedaan wordt naar prestatieverbetering.
Ook op mediagebied zien we innovaties voorbijkomen. Mediabedrijven zijn als gevolg van de slag om mediarechten continu op zoek naar ideeën om hun dienstverlening uit te breiden en te verbeteren. De consument profiteert, bijvoorbeeld met ingenieuze mobiele camera-instellingen die het kijkplezier verhogen. Daarbij is sport bij uitstek een middel om nieuwe technologieën toe te passen. Het is geen toeval dat de eerste tv-uitzending een voetbalwedstrijd was.
Sociale innovaties
Sport verbindt en verbroedert. Dat zien we elke dag in de buurt, op het veld en in de kantine. Sport is de hoeksteen van de samenleving en bepaalt in belangrijke mate wat we doen, met wie, waar en wanneer. Sport heeft daarmee een belangrijk aandeel in sociale innovaties. Denk aan de playgrounds die door de Johan Cruyff Foundation en de Richard Krajicek Foundation in wijken worden aangelegd, en een positieve verandering brengen in het leven van kinderen.
Zelf innoveert de sport ook door vernieuwing van het sportaanbod, bijvoorbeeld met nieuwe spelvormen die beter aansluiten bij de behoefte van doelgroepen. Knotshockey en nordic walking zijn daar manifestaties van. Tegelijkertijd worden er nieuwe sportabonnementen ontwikkeld en gaan we sporten met het bedrijf of met school. En we zien de opkomst van ‘computer aided fitness’.
We winnen veel met sport!