Sportdeelname Jeugdsport

Lolly-actie BSV Boeimeer - Breda

1 maart 2025
Lolly-actie BSV Boeimeer - Breda

Om een positieve sfeer langs de voetbalvelden te stimuleren, ontvingen ouders tijdens het openingsweekend van de competitie een lolly. Het idee was eenvoudig maar doeltreffend: met een lolly in de mond zouden ouders minder snel geneigd zijn om luidkeels commentaar te geven. Deze humoristische actie werd goed ontvangen en zorgde voor een luchtige bewustwording.

Aanleiding

De lolly-actie is voortgekomen uit de Basis 11 van Breda, een set van 11 positieve gedragsregels die worden gedragen door alle 14 voetbalverenigingen in Breda. Deze regels vormen de leidraad voor hoe we verwachten dat iedereen zich gedraagt op en rondom de sportcomplexen in de stad. BSV Boeimeer merkte dat sommige ouders tijdens de wedstrijden van hun kinderen schreeuwden, wat een negatieve invloed kon hebben op de sfeer en sportiviteit. Hier wilden ze op een humoristische manier bewustwording voor creëren.

Doel en doelgroep

De doelgroep van de lollyactie zijn voornamelijk de ouders van jeugdspelers bij BSV Boeimeer. Het doel was om deze ouders op een ludieke manier bewust te maken van hun gedrag langs de lijn tijdens de wedstrijden van hun kinderen. Door hen een lolly te geven, hoopte de club het schreeuwen en negatieve gedrag te verminderen en een positieve en sportieve sfeer te bevorderen.

Concept Lolly-actie

Tijdens het openingsweekend van de competitie kregen ouders van Bredase voetballertjes langs de lijn een lolly. Het idee was dat ouders met een volle mond minder geneigd zouden zijn om te schreeuwen. Ze werden letterlijk zoet gehouden. Dit werd op een humoristische manier gebracht, en ouders reageerden positief. Als iemand toch iets riep, werd er met een knipoog gezegd: “Doe die lolly in je mond!” Met deze ludieke en positieve manier wilde ze het gedrag van sommige ouders langs de lijn onder de aandacht brengen. 

De actie heeft een blijvende impact gehad binnen de verenigingen. Een krachtig voorbeeld hiervan is hoe de knipoog in de boodschap doorwerkt: wanneer ouders langs de zijlijn te fel reageren, durven anderen nu op een luchtige manier te zeggen dat ze een lolly mogen pakken. Deze subtiele humor verlaagt de drempel om elkaar aan te spreken op gedrag en draagt bij aan een positiever klimaat. De actie was bedoeld als eenmalig, maar door het grote succes heeft de vereniging besloten de actie bij elke seizoenstart te herhalen.

Leerpunten

  • Wat werkt wél: Het gesprek voeren bij het uitdelen van de lolly’s. Het persoonlijke contact en de bewustwording die dit creëert, maken de actie krachtig.
  • Wat werkt niet: De lolly’s simpelweg neerleggen met een flyer erbij. Zonder persoonlijk contact verliest de actie zijn doel en effectiviteit.

Het voorbeeld van BSV Boeimeer sluit aan bij de randvoorwaarde ‘ouders en verzorgers van de jeugd zien het belang van sport en (sportief bewegen) en begrijpen wat hun rol daarbij is’.

Deel dit artikel op social media: