Bonden

Data jargon uitgelegd: Datageletterd en Datavolwassen

28 maart 2024
Data jargon uitgelegd: Datageletterd en Datavolwassen

Elk vakgebied kent zijn eigen jargon. Het vakgebied van data is geen uitzondering. In een serie artikelen bespreken we termen die je vaak tegenkomt of waar bijvoorbeeld misverstanden over bestaan. Dit eerste artikel gaat over datageletterdheid en datavolwassenheid.

Datageletterdheid gaat over jou

Datageletterdheid gaat over jouw vaardigheden om vragen te structureren, data te verzamelen, te lezen, te begrijpen, te analyseren en om met behulp van data een verhaal te kunnen vertellen. Het gaat ook over weten waar data vandaan komt en welke rol je bijvoorbeeld zelf speelt in kwaliteit en veiligheid van data.

Datavolwassenheid gaat over organisaties

Datavolwassenheid geeft aan hoe vaardig een organisatie is in het beheren en inzetten van data. Datavolwassen organisaties werken bijvoorbeeld met data om doelgroepen te begrijpen, beslissingen te nemen en doelstellingen te bepalen en te bereiken. Naar mate een organisatie meer datavolwassen is, worden data en analyses ook steeds meer gebruikt binnen dagelijkse operationele werkprocessen. De snelheid en frequentie waarmee data en inzichten uit data worden toegepast nemen toe.

Datageletterd en datavolwassen horen bij elkaar. Organisaties hebben medewerkers nodig die voldoende datageletterd zijn en andersom werkt het prettig als jouw organisatie datavolwassen genoeg is om jouw vaardigheden goed in te kunnen zetten.

Je kunt datageletterdheid en datavolwassenheid meten

Beide concepten zijn vast te leggen op een schaal. Een persoon is in een bepaalde mate datageletterd, en een organisatie in een bepaalde mate datavolwassen. Maar het is géén wedstrijd.

Jezelf of je eigen organisatie vergelijken met voorbeelden als Strava, Netflix of Google mag natuurlijk altijd, maar je vergelijkt dan wel appels met peren. Data en datagedreven werken zijn geen doel op zich. Het zijn hulpmiddelen. Wat jij of je organisatie willen doen met data hangt vooral af van wat jij of je organisatie willen bereiken. Sportbonden streven bijvoorbeeld naar meer medailles, meer sportdeelname, gezonde verenigingen, sportplezier, meer fans op de tribune, meer duurzaamheid, minder incidenten. Dat is natuurlijk iets anders dan meer afleveringen bingen! Het gaat erom dat je voldoende datageletterd en datavolwassen bent om je eigen doelstellingen te bereiken.

In de volgende artikelen behandelen we meer termen die je tegen kan komen wanneer je datagedreven gaat werken. Heb jij suggesties voor termen die je uitgelegd wil krijgen, stuur dan een mail naar Moniek de Leeuw

Deel dit artikel op social media: