Topsport Tokyo 2020 Sportbonden

Meer commerciële mogelijkheden tijdens de Olympische en Paralympische Spelen!

17 januari 2020
Meer commerciele mogelijkheden tijdens de Olympische en Paralympische Spelen

Als sporter van TeamNL krijg je meer commerciële mogelijkheden wanneer je komende zomer deelneemt aan de Olympische of Paralympische Spelen! Zo krijg je de ruimte om ook in de olympische en paralympische periode jouw persoonlijke sponsors te promoten. Ook mogen jouw sponsors tijdens de Spelen binnen de vastgestelde voorwaarden afbeeldingen van jou blijven gebruiken.

In welke periode is Rule 40 van toepassing?

  • De olympische periode voor Tokyo loopt van 14 tot en met 11 augustus 2020;
  • De paralympische periode voor Tokyo loopt van 15 augustus tot en met 8 september 2020.

Let wel op: voorwaarde voor het voeren van een campagne in de olympische of paralympische periode is dat jij en je privésponsor(s) een bestaande verbintenis hebben óf aantoonbaar de intentie hebben om voor een langere periode een verbintenis aan te gaan. Alleen in uitzonderlijke gevallen kan hiervan na goedkeuring door NOC*NSF worden afgeweken.

Als sporter word je nadrukkelijk verzocht al je sponsors en campagnes te melden bij NOC*NSF. Hiervoor is een aanmeldtool in ontwikkeling, die binnenkort beschikbaar komt. In de volgende TeamNL nieuwsupdate krijg je daar meer informatie over. Samen met jou en jouw (privé)sponsors maken we de campagnes ‘Rule 40 proof’. Dit beperkt de kans op boetes van het IOC of NOC*NSF.

Wat mag er wel?

  • Jij mag maximaal 7 groet- of bedankberichten, gericht aan de privésponsor, op social media plaatsen. Als je meer dan 7 keer uitkomt in de competitie, mag één extra groet- of bedankbericht worden geplaatst per keer dat je uitkomt in competitie;
  • De campagnes moeten gericht zijn op het Nederlands publiek;
  • Jij al topsporters, je privésponsors en sportbonden mogen een origineel bericht maximaal één keer re-posten;
  • Berichten mogen gelijktijdig op verschillende social media kanalen geplaatst worden;
  • Als een organisatie of merk gebruik maakt van jouw portret en/of naam moeten met jou afspraken zijn gemaakt over het gebruik hiervan.

Wat mag er niet?

  • Het leggen van een verband tussen jouw sportieve prestatie en de dienst of het product van de privésponsor is niet toegestaan;
  • Olympische verwijzingen (beschermde symbolen, beelden en begrippen) zijn alleen te gebruiken door de olympische sponsors van het IOC en NOC*NSF. Privésponsors mogen dit niet;
  • Het is voor (privé)sponsoren niet toegestaan symbolen die de olympische ringen bevatten of symbolen met olympische associaties, zoals de mascottes en de olympische venues te gebruiken;
  • Het is voor privésponsors niet toegestaan olympische (wedstrijd)foto’s en video’s is te gebruiken.

Melden sponsors en campagnes bij NOC*NSF

Nogmaals: Als sporter word je nadrukkelijk verzocht al je sponsors en campagnes te melden bij NOC*NSF. Hiervoor wordt een online aanmeldtool aangemaakt. Hier gaan we in de volgende TeamNL Update verder op in. Samen met jou en jouw (privé)sponsors maken we de campagnes ‘Rule 40 proof’. Dit beperkt de kans op boetes van het IOC of NOC*NSF. Zo kun jij je concentreren op hetgeen je het liefst doet: sporten. 

Deel dit artikel op social media: